Laat ik zoals ik dat altijd doe mogen beginnen met een wens, de wens dat we ons
vanavond allemaal zo warm, zo kwetsbaar, zo onbekwaam mogelijke, met elkaar
verbinden mogen, met het diepste in onszelf maar ook met de geestelijke wereld.
Dat door die warme en onbevangen verbinding, de aanwezigheid van Christus zelf
hier in ons midden, voor ieder van ons heel concreet voelbaar wordt. Als een
kracht van warmte die ons omhuld misschien, als een flits van inzicht die ons
echt verder helpt misschien. Of als een stille kracht van troost en bemoediging
op onze levensweg. Meer dan alle woorden van vanavond hoop ik, dat ieder van ons
in stilte, heel subtiel maar ook heel concreet die aanraking mag ervaren en dat
mag meenemen als het eigenlijke geschenk van deze avond.
Het thema voor vanavond is de moderne inwijdingsweg of de weg naar de geboorte
van de Christus in onszelf. Alles wat we in het leven meemaken, alles wat we zo
in ons leven tegenkomen, waar we doorheen moeten, het is in wezen een geschenk
omdat het lessen zijn waaraan wij geestelijk groeien kunnen. Dat geldt voor
alles wat wij meemaken. Ook voor de hele eenvoudige simpele dingen waar je niet
eens bij stilstaat. Zoiets eenvoudigs bijvoorbeeld als autorijden. Dat dwingt je
wel om je aandacht consequent bij de weg te houden. Dat dwingt je om je emoties
in bedwang te houden. Want als je kwaad wordt dan is het niet zo handig om tegen
je voorligger even aan te donderen maar moet je toch maar even die boosheid
inhouden en afremmen. Je leert dus tijdens het autorijden de beheersing over je
emoties. En zo zit in wezen in alles wat we meemaken en ervaren een les
besloten. En alle grote religies, zij zeggen dan ook: het gaat er in het leven
niet om dat je allerlei dingen gelooft. Het gaat erom dat je groeit aan de
lessen die het leven je voorlegt. En als je die lessen maakt en je bent bereid
te groeien, erdoor heen te gaan, dwars door alles heen. Wat verover je dan?
Welke winst ligt er dan voor je klaar? Nou zeggen ze, als je veel geduld heb,
volhoudt, dan zul je uiteindelijk merken dat de bron van innerlijk weten in
jezelf opengaat. En je zult merken dat je van binnenuit je eigen antwoorden
vindt op de vraag wat is nu eigenlijk leven? En wat is sterven? En wat gebeurd
er na de dood? Je zult dus merken door te groeien aan het leven, heb je geen
antwoorden van anderen meer nodig maar dan vind je die antwoorden heel diep van
binnen, in jezelf. En wat je dan ook zult vinden dat is dat je steeds gevoeliger
wordt voor het feit dat er achter de zichtbare werkelijkheid een andere
werkelijkheid verborgen ligt. Een geestelijke werkelijkheid. En je gaat voelen
dat er vanuit die wereld voortdurend een stroom van liefde naar je toe komt, om
je vast te houden en je te troosten.
Iemand als Jezus, hij moest niet veel hebben van geloofsregels. Ik zeg het nou
heel voorzichtig, ik mag ook ronduit zeggen; hij had er gewoon de pest in, omdat
het daar niet om ging. Wat hij bijvoorbeeld deed was een zieke man op sabbat
genezen en dat was echt volgens de wet verboden. Wat hij deed was een
Samaritaanse vrouw aanspreken en daarmee overtrad hij twee geboden tegelijk.
Want een Joodse man spreekt niet zomaar een vreemde vrouw aan en een Jood
spreekt ook niet met een Samaritaan. Hij lapte het gewoon aan zijn laars, het
kon hem niks schelen. Want hij sprak mensen aan, overal waar hij voelde en zag,
dat met een paar woorden hij hun hart kon bereiken, dan deed ie dat, wat de
regels ook waren. Hij plukte vrolijk aren op sabbat als ie honger had en ook
daarmee doorbrak ie heel duidelijk, heel demonstratief bijna, de gangbare
regels. Voor Jezus was het dus zo, het gaat niet om geloven in regels, het gaat
niet om gehoorzamen in regels. Het gaat om de strijd met je eigen ego, om zo te
leven dat je een heel klein beetje wijzer wordt, een heel klein beetje
liefdevoller wordt. Dat is eigelijk in alle simpelheid datgene waar het om gaat.
Op die weg is hij ons voorgegaan door zelf aan het leven te groeien en zich te
ontwikkelen. Daarom wordt hij nog steeds de eerste volledig gerealiseerde mens
genoemd. En als wij nu in zijn sporen, kiezen voor het gewone leven, als het
lesmateriaal van onze inwijdingsweg, dus, alles wat je tegen-komt, de ruzies, de
verdrietige dingen, de leuke dingen, vul effe in. Als je die allemaal ziet als
jouw lesmateriaal, nou dan ga je steeds duidelijker voelen. Toeval bestaat niet
maar achter toeval, wat wij toeval noemen ligt een duidelijke leiding verborgen.
En je gaat voelen dat achter alles wat jou overkomt en wat er om je heen
gebeurt, een diepere zin verborgen ligt. Mijn grootmoeder zei altijd: “je moet
niet vragen waarom, je moet leren zeggen daarom”. Wie groeit aan het leven die
gaat steeds duidelijker voelen, oh, daarom moest ik dat mee maken, daar was die
les voor bedoeld. Ik zeg er meteen bij voor alle duidelijkheid, ik heb er zelf
soms 20 of 30 jaar voor nodig gehad voor ik erachter kwam, oh daarvoor was die
les bedoeld. En dan nog zeg ik het een beetje tandenknarsend want dan heb ik ook
iets van, hadden jullie boven geen betere of eenvoudigere manier kunnen vinden
om mij die les te laten leren. Maar dat je bereid bent op zoek te gaan naar de
zin, de bedoeling, de les die in die ervaringen verborgen ligt, daar gaat het
om. Over die weg hebben we het vanavond. En wat is die weg eigenlijk?
Drie korte voorbeelden, gewoon omdat ik ze zo leuk vindt. Jullie kennen
waarschijnlijk allemaal de naam van Dag Hammerskjöld. Nou, ik kan je hem
aanbevelen, hij was de tweede secretaris generaal, geloof ik, van de Verenigde
Naties. Een Zweed, een heel bijzonder mens. En hij is bij een vliegtuig ongeluk
in de Congo volledig onverwacht omgekomen. Maar na zijn dood werd in zijn
papieren zijn geestelijk dagboek gevonden. En aan zijn beste vriend gaf hij
toestemming, als zijn vriend daar iets in zag om dat dagboek te publiceren. Het
is gepubliceerd. Het is op de Nederlandse markt ook onder de titel “Merkstenen”
te verkrijgen. Ik geloof dat al de 30e druk zo’n beetje loopt. Het gaat maar
door. Het zijn allemaal heel korte notities, niet makkelijk, je moet er even
over nadenken, over mijmeren. Ik heb zelf dat boek jaren op mijn nachtkastje
gehad. Ik heb er van gedronken zal ik maar zeggen. Ik vond het zoiets moois. En
als je nou ziet, allemaal korte stukjes waar hij heel eerlijk over zichzelf
verteld, dan is de eerste notitie, zoiets als; ik heb ontdekt dat er een ander
land is. Een verborgen werkelijkheid, achter de gewone werkelijkheid, maar ik
ken de kaart van dat land niet. Ik ken de wegen in dat land niet. Ik weet niet
hoe het in mekaar zit. En de laatste notitie in zijn dagboek waarschijnlijk in
dat vliegtuig gemaakt vlak voordat ie volkomen onverwacht stierf. Daar staat
deze zin: ik begin de kaart te kennen en de windstreken. Indrukwekkend hè. De
eerste notitie is: er is een ander land maar ik ken de weg niet en de laatste ik
begin de kaart te kennen en de windstreken. Ik vind ook zo indrukwekkend van dit
voorbeeld, van buitenaf gezien zeiden heel veel mensen in die tijd; hij is
volledig onverwacht gestorven, veel te vroeg, we hadden hem nog zo nodig, dat
was ook zo. Kijk je naar zijn geestelijk dagboek dan zie je, het was voltooid,
het was afgerond. Over die weg, die werkelijkheid daarachter, daar gaat het om.
De mystici, sommige goed gereformeerden van jullie zullen het zich misschien nog
herinneren, die spraken vaak over de brede en de smalle weg. En je kunt nog
steeds posters vinden waarop die brede en de smalle weg staan uitgebeeld. Op die
brede weg daar loopt bijna iedereen en daar staan cafés aan de zijkant, bordelen
kun je daar vinden en aanverwante artikelen. En die smalle weg die gaat over
rotsen, door woestijnen, moet je klimmen en daar lopen maar heel weinig mensen.
Dat is de smalle weg. Met de smalle weg bedoelen de mystici, dat is die weg die
jij voorgelegd krijgt als je er heel bewust voor kiest om te groeien aan dit
leven. Johannes van het Kruis één van die mystici, een heel mooi mens, hij
leefde in de 16e eeuw, die schreef een boekje, en hij noemde die bijzondere weg
van geestelijke groei, en hij noemde dat boekje “De donkere nacht”. Want zei
hij: als je werkelijk gaat groeien en je kiest daarvoor dan zul je ook allemaal
een keer meemaken dat je door de donkere nacht van het leven heen moet gaan. En
dat is niet makkelijk. Maar wie dat volhoudt, die zal een heel bijzonder
geschenk, juist in de nacht ontvangen. Het geschenk van inzicht, begrijpen,
wakker worden. En hij heeft dat ook gekregen. Johannes van het Kruis, omdat hij
mysticus was, werd hij gevangen gezet en opgesloten in een zo’n kleine
kloostercel. Niet eenvoudig, geen enkel contact. En hij dacht dat hij daar zou
sterven. En er zijn gegevens bewaard van Broeder Portier, die regelmatig langs
de cellen liep. Die zag ’s nachts in de cel van Johannes van het Kruis, in die
stikdonkere cel, een geweldig licht brandden. En hij schrok en was bang. Hij
dacht dat Johannes van het Kruis aan het toveren was. Dat was hij niet maar hij
was verbonden, heel direct, met die andere grotere werkelijkheid. En daarom kon
hij zelfs voor Broeder Portier zichtbaar worden.
Als wij nu díe weg willen gaan, kun je daar dan een paar stations beschrijven op
die weg. En dat is eigenlijk wat ik vanavond wilde doen. Ik kan er uren over
vertellen dus ik moet het heel kort samenvatten. En kijk maar eens naar wat je
er van aanspreekt. Waar je niks mee kan moet je vooral laten liggen, haal effe
de krenten uit de pap. Het eerste is dit: de keuze, wìl je die weg gaan? Wil jij
geestelijk groeien aan het leven? Wil je wijzer worden? Zeg niet te gauw ja.
Want als je ja zegt van binnenuit naar de geestelijke wereld, dan krijg je ook
de lessen die je nodig hebt om te groeien, voel je. Als je ja zegt, zeg je dus
ja tegen het feit, ik wil proberen om op alles wat ik in het leven te doorleven
krijg om daar wijzer door te worden. Aan te groeien. Inzicht te krijgen. Dat wil
ik. De smalle weg van geestelijk groeien begint altijd met die belofte. Dan
meteen de tweede stap daarna dan ga je beginnen aan wat van oudsher genoemd
werd: de oefening in geestelijk kijken. Kijk eens naar de mensen om je heen.
Kijk eens naar de gebeurtenissen, op televisie, de radio, in de krant, noem effe
op, wat je tegenkomt. De vraag is, kun je naar die andere mensen, kun je naar
jezelf, kun je naar alles wat er gebeurt met verwondering en eerbied kijken. Of
schiet je meteen in het oordeel en zeg je..dat is niks.. die is niks.. dat is
niks.. moet je kijken… Kun je proberen steeds dat je merkt, ik schiet in het
negatieve, ik schiet in het oordeel, kun je even jezelf corrigeren. Kun je
proberen te kijken naar het positieve. Kun je leren kijken met verwondering en
eerbied. Dat is het eerste. Dat is een enorme oefening. Kijk naar jezelf, kijk
hoe je reageert naar andere mensen, hoe je reageert op gebeurtenissen. Zodra je
voelt ik schiet weer in het negatieve, ho ho wacht even je kunt ook anders
denken. Probeer nou eens het mooie te zien, het bijzondere te zien, de
schoonheid. Kijk zo eens naar de mensen om je heen. Zou je nu, zoals je hier zit
gewoon voor jezelf even kunnen zeggen, de mensen met wie ik dagelijks om me heen
leef, wat is hun bijzondere schoonheid? Kun je dat nou voor jezelf zeggen? Daar
gaat het om...
En als je dat niet meteen even kunt dan is er even werk aan de winkel thuis, om
daar toch eens even aandachtig bij te stil te gaan staan. Maar het gaat nog een
stap verder. Want ik kan ook de volgende vraag stellen die oude traditie ook
stelt; ben je ook in staat in die mensen om je heen niet alleen al dat ego gedoe
te zien maar kun je ook hun goddelijke kern aanvoelen/zien. Kun je ook zeggen
wanneer je die uitstraling van die goddelijke kern merkt? Kun je dat?
Jung, Carl Gustav Jung, de grote psycholoog, hij geeft altijd dat prachtige
voorbeeld in zijn autobiografie als ie zijn moeder beschrijft. Wat hij zegt van
zijn moeder, nou dat was een drukke tante, altijd lawaai. En hij had dan de
neiging alles het ene oor in te laten komen en meteen het andere oor weer uit,
wat ze zei, want anders overleefde hij dat niet. Maar zei hij, af en toe,
ineens, dan had ze net even een ander gezicht en d’r stem veranderde. En dan zei
ze ineens dingen die hem tref zeker raakten. En waarvan hij voelde tsjak da’s
raak. En dat waren opmerkingen die hij zijn leven lang niet meer vergat. Hij
noemde die 2 moeders nummer 1 het ene oor in en het andere oor uit en die andere
noemde hij nummer 2 en daarvan zei hij: dat is dus de moeder waarin af en toe
die goddelijke kern even voelbaar werd. Mooi hè.
Mijn vraag dus, wanneer heb jij voor het laatst in de mensen om je heen die
nummer 2 gehoord/gezien. Leef je zo met die ander samen, met die anderen samen,
dat daar de mogelijkheid is dat die diepere goddelijke kant af en toe
tevoorschijn kan komen.
Die oefening in geestelijk kijken houdt in dat je je bewust wordt en ruimte
schept van….nou moet je kijken.. nou ineens.. nou zegt hij of zij iets, dat
raakt me heel erg, enzovoorts.
Als je zo anders leert kijken naar mensen dan ga je ook anders naar dingen leren
kijken. Ik herinner me heel goed toen ik als pastor in het ziekenhuis werkte dat
er verschillende malen mensen waren die tegen me zeiden: ik durf het niet tegen
mijn familie te zeggen maar weet je dat ik blij ben dat ik kanker heb. En als ik
dan vroeg waarom, ja…dan was ik nooit stilgezet en nu zie ik pas, nu ik hier
lig, hoe ik aan het rennen was. Ik rende mezelf voorbij. Ik rende de anderen
voorbij. En die paar weken die ik hier nu lig hebben me al een enorme
geestelijke winst gebracht. En ik weet niet hoe het afloopt. Maar gek genoeg zeg
ik nu toch, ik ben blij dat jullie mij in mijn kraag gegrepen hebben, voel je?
Ik vindt het heel bijzonder als je dat zeggen kunt. Ik heb het verschillende
malen gehoord. En dat is die andere manier van kijken. Je kunt blijven staan bij
de opmerking waarom moet mij dit overkomen? Je kunt ook kijken waarom moet ik
dit meemaken? Wat heb ik daarvan te leren? Wat is het verborgen geschenk in deze
ervaring? Nou zeg ik iets heel stevigs, ik weet het maar wat is het verborgen
geschenk in deze ervaring. Dat is simpelweg de eerste oefening op die weg. Kost
tijd met heel veel weerstand. Sommigen van jullie zullen wel denken: hoe durf je
het te zeggen enzovoorts? Maar die weg begint met stevige oefeningen. Het mooie
is als je deze dingen zo oefent, dan zul je op één of andere manier merken, heel
gek, dat je door te werken aan jezelf, je op de één of andere manier gevoeliger
wordt voor de geestelijke wereld. Die komt een beetje dichterbij. Op de één of
andere manier voel je dat het werkelijkheid is, begrijp je. Dan kun je ook
vatten wat ik nu ga zeggen: Die geestelijke wereld komt vaak op twee momenten
heel direct ons leven binnen. Namelijk wanneer een kind geboren wordt en wanneer
een mens sterft. En bij die twee gebeurtenissen staan we met z’n allen aan de
grens van 2 werelden. Niet voor niks wordt van een zwangere vrouw vaak gezegd
dat ze een Mona Lisa glimlach heeft. En als je goed kijkt naar de gezichten van
zwangere vrouwen dan kun je op die gezichten ook iets lezen wat je anders daar
niet leest. En als je je intuïtie gebruikt en je voelt, dan voel je een diepere
verbinding met die andere wereld. Het kind dat naar beneden komt. Het lijkt wel
alsof het geestelijke energieën meeneemt en de moeder met die energieën omringt.
En op dezelfde manier kun je bij het sterven van mensen, die werkelijkheid, de
nabijheid van die geestelijke wereld, soms zo heel concreet voelen. Ik herinner
mezelf als ik dan de kamer van stervenden inging dat ik bijna altijd op mijn
tenen ging lopen. Heel zachtjes. En dan vroeg ik me af: waarom doe ik dat? Niet
eens zozeer om die stervenden te storen maar veel meer omdat ik voelde, ik ga
een heilige ruimte binnen. Die sterfkamer voelde vaak als een tempel. Op de
inwijdingsweg ga je gevoelig voor dit soort ervaringen worden. Die kun je alleen
maar zelf ervaren, ik kan ze jullie vertellen maar ik kan ze niet aan jullie
overgeven, begrijp je? Je kunt alleen maar door te werken aan het leven, aan
jezelf, die gevoeligheid voor deze dingen in jezelf ontwikkelen.
De tweede stap is deze. Kijk maar weer even naar jezelf en naar je eigen leven.
Maar als je kiest voor die weg van geestelijke groei dan zullen we allemaal een
keer meemaken, een fase, een tijd, een moment, dat kan heel verschillend zijn
maar dat je voelt ik word geroepen. Dat er iets gebeurt waardoor je wakker
wordt. Waardoor je bewust wordt, je voelt al, ik ga bijna stotteren, het is zo
moeilijk om daar woorden voor te vinden.
Drie voorbeelden om het wat duidelijker te maken: Hammerskjöld, over wie ik net
vertelde in zijn mooie boek “Merkstenen”. Die heeft één notitie en daar zegt ie
dit, heel mooi, op Pinkster heeft hij het geschreven, op Pinksterzondag en dan
zegt ie; Ik weet niet wie of wat de vraag stelde. Ik weet niet eens wanneer die
vraag gesteld werd, ik herinner me ook niet dat ik antwoordde maar eens zei ik,
ja….tegen iets of iemand. Mooi hè, heel ruim. Hij voelt, ooit is mij gevraagd
wil je ja zeggen op de lessen van het leven. Ik zal het maar even zo zeggen.
Dat was ook voor Hammerskjöld, dat laat ie merken, een enorme klus. Hij heeft
heel veel eenzaamheid gekend. En eenzaamheid was het motto van zijn leven. Maar
pas toen hij zich niet langer verzette tegen die eenzaamheid maar toen hij
leerde die eenzaamheid te aanvaarden en tegen de geestelijke wereld zei: Oké,
als dat bij mijn leven hoort dan zal ik er doorheen gaan. Toen hij dat gezegd
had toen was het alsof hij ja zei op de vraag die hem gesteld werd en vanaf dat
moment veranderde zijn leven. Begon het ene inzicht na het andere open te gaan,
voel je. Heb jij al eens ja gezegd? Geen makkelijke vraag maar daar gaat het om.
Als je kijkt in de bijbelse teksten dan zien we daar een figuur als vader
Abraham, ook hij werd geroepen. Hij wordt geroepen z’n volk, zijn ouders, zijn
familie enz. los te laten en een volledig onbekende toekomst tegemoet te gaan.
Als je geroepen wordt dan betekent het ook dat je van alles moet los laten. Ben
je daar toe bereid? Geroepen worden betekent een nieuwe werkelijkheid gaat voor
je open maar dat kan alleen opengaan als je bereid bent het oude los te laten.
Het kost je wat. Abraham had de moed om de prijs te betalen, hij ging.. En
doordat ie ging kon ie de stamvader van zovelen worden. Enz.enz. De vraag is,
heb jij de moed, ja te zeggen en heb jij de moed los te laten wat niet langer
bij jou hoort en bij jou kan blijven als je open die nieuwe toekomst tegemoet
wilt gaan.
Het derde voorbeeld, is ook een bijbels voorbeeld. Het voorbeeld van Jozef, de
zoon van aartsvader Jakob en Jozef had voorspellende dromen. Wij zouden in onze
tijd zeggen het was een heel spiritueel mens maar zijn broers hielden niet erg
van hem, al dat spirituele gezeur, hou toch eens op. En toen had ie ook nog 2
dromen en hij zag in zijn droom de korenschoven voor de zijne buigen en dat
waren zijn vader, zijn moeder, zijn broers en zusters en die bogen keurig voor
hem neer. En hij was nog zo dom of zo naïef om die droom aan zijn broers te
vertellen. Die dachten; hij was altijd al een beetje vreemd maar nu gaat ie een
beetje te ver. Toen kreeg ie een tweede droom en toen zag hij dat de zon, de
maan en de sterren voor zijn ster bogen. De zon en de maan, zijn vader en zijn
moeder en de andere sterren en ze bogen voor de zijne. Weer vertelde hij het
zijn broers en die dachten, nou moet dit gedonder eens afgelopen zijn en ze
mikten hem in een put in de woestijn en hij werd verkocht aan Midianitische
kooplieden. Die namen hem naar Egypte en daar in Egypte werd ie verkocht als
slaaf. Tsjongejonge, krijg je twee roepingsdromen, dat iedereen buigt voor jou
en wat is het gevolg, dat je als slaaf verkocht wordt. Toen was hij daar als
slaaf werkzaam en na een paar jaar werd hij onterecht beschuldigt dat hij
seksuele avances naar zijn meesteres gemaakt had. Toen kwam hij terecht in de
Egyptische gevangenis en dat was in die tijd bepaald geen Bijlmer bajes. Daar
heeft ie jaren gezeten en dat was zijn voorbereiding op zijn roeping. Na jaren
slavernij en gevangenschap, toen ineens werd ie door de Farao te hulp geroepen
omdat hij zo goed dromen kon verklaren. En toen hij de dromen van de Farao had
uitgelegd werd ie van het ene op het andere moment onderkoning van Egypte. Toen
was hij onderkoning van Egypte en toen brak er hongersnood uit in Israël. En
vader Jacob zei tegen de boers van Jozef: ga naar Egypte daar hebben ze vast nog
graan en ze gaan naar Egypte, ze gaan naar de onderkoning die belast is met de
verdeling van het graan. Ze komen de troonzaal binnen, weten helemaal niet
welke pias daar op die troon zit, zo verkleed enz. en dan buigen ze diep tot aan
de grond met het voorhoofd neer, voor deze onderkoning, hun eigen broer. Zo
wordt de droom vervuld. Maar weet je wat de bedoeling en de betekenis van dit
verhaal is? Als je ja zegt en je wordt geroepen, nou……na die roeping wordt het
er eerst niet makkelijker op. Dan begint het gedonder pas goed. Want dan komen
al die stevige lessen naar je toe, die je ook nodig hebt om klaar te komen voor
de roeping die je vervullen mag. Weet je dat ditzelfde bijvoorbeeld ook bij de
Sjamanen voorkomt. De Sjamanen, de genezers in Indiaanse traditie. Je kunt
alleen maar Sjamaan worden als je in een droom geroepen wordt. En als je dan in
een droom geroepen wordt, dan wordt de aanstaande Sjamaan vervolgens hartstikke
ziek, lichamelijk en geestelijk en dan moet ie eerst zelf door al die narigheid
van de geestelijke ziekte en de lichamelijke ziekte, hèhè, voor hij eindelijk
Sjamaan, genezer, van anderen mag worden. Dus de roeping begint heel vaak met
stevig gedonder. Wat zou Jozef geleerd hebben tijdens die slavernij en dat
gevangenschap? Hij heeft daar eenvoud geleerd en hij heeft daar zijn hoogmoed
afgeleerd. Oftewel, door de lessen van het leven is er enorm aan hem ge-schaafd.
En het was wel nodig, dat er aan hem geschaafd werd, anders had hij later die
roeping niet in volledige zuiverheid kunnen vervullen, voel je?
Als je eenmaal geroepen bent dan begint het volgende gedonder. Dan komen we
gewoon heel dicht bij eigen huis want dan gaat het erom om de lessen van het
leven te leren. Acht lessen, zet ik maar even op een rijtje, ik kan nog veel
meer noemen maar ik kies er maar acht uit. Kijk es welke je aanspreekt en neem
die eens even mee in stilte. De eerste les is deze; creëer van binnen, eerste
opgave, creëer van binnen een plek van innerlijke vrede want dat zeggen we zo
vaak hè, je moet vrede hebben van binnen, ja maar hoe doe je dat. Weet je hoe je
dat doet? Door je emoties niet te verdringen. Wij denken zo vaak dat je vrede
krijgt van binnen, dan moet je veel mantras gaan opzeggen, dan moet je veel gaan
mediteren. Nee, begin nou eerst es al die emoties gewoon maar door je heen te
laten gaan. Laat ze komen en gaan. Kijk maar eens, naar die emoties van angst,
boosheid, jaloezie, teleurstelling. Kijk er naar.. laat je niet meeslepen. Voel
gewoon, okay ik ben boos, okay ik ben teleurgesteld, okay ik ben bang. Voel.
Voel. Voel. Laat het er zijn. Het enige wat niet zinvol is, is om je er door te
laten mee slepen. Kortom kijk naar binnen, wat er door je heen gaat. En hoe meer
je kunt kijken zonder je te laten meeslepen, dat is het moeilijke, hoe meer je
als vanzelf terechtkomt op die plek van innerlijke vrede. Dat is een dagelijkse
oefening. Kijk eens waar laat jij je mee slepen door je emoties of hoe vaak
verdring jij je emoties? We stoppen zoveel weg. Niet doen, niet doen, daar word
je niet wijzer van. Laat het komen, laat het door je heen gaan. Kijk er met
verwondering naar, mens, wat gaat er toch veel door je heen. Moet je thuis eens
proberen, gewoon tien minuten, gewoon alleen maar 10 minuten te kijken naar die
emoties die door je heen gaan. Nou het lijkt alsof er in tien minuten een hele
wereld passeert van binnen, van totaal enthousiast naar heel negatief, naar
oordelen, naar gevoelens. Kijk eens…kijk eens.. kijk eens en laat het gewoon zo
gaan. Dat is het eerste, kijken naar binnen. En zo kijken dat je je niet laat
meeslepen maar dat je verbaasd bent om wat er allemaal gebeurt van binnen. En
hoe meer je je verbaast en op een afstandje kunt kijken, hoe meer je die plek
van innerlijke vrede als vanzelf vindt.
Tweede: probeer te leven in het moment van nu. En dat betekent dit: probeer nou
es je hart op dit moment open te zetten. Probeer nou eens te voelen wat er op
dit moment gebeurt met ons… met jou….Probeer nou eens zo te voelen dat je ook
zelf kunt voelen hoe vol het in de zaal geworden is intussen. Dat je de
verbinding kunt voelen tussen ons hier en de vele geestelijke wezens die nu in
een kring om ons heen staan. Voel het, begrijp je. Leven in het moment betekent
dat je even ophoudt met al die zorgen en dat je ook even ophoudt met die zorgen
over morgen. Even helemaal loslaten om in het moment van nu te zijn. Hoe meer je
dat lukt hoe gevoeliger je wordt en hoe meer je een verbinding krijgt met die
grotere wereld. Dat is de tweede les.
De derde, kijk es naar welke je past, mild en aanraakbaar worden. De muren om je
hart heen afbreken en loslaten. Bijna iedereen in deze tijd heeft muren om het
hart heen staan. Dat kan in deze tijd haast niet anders maar dan barricadeer je
jezelf voor jezelf en voor elkaar. En wat we in deze tijd nu juist zo hard nodig
hebben, zijn mensen die gewoon de energieën vanuit hun hart laten stromen. In
alle kwetsbaarheid, naar anderen, naar de andere wereld, om je heen, hoe dan
ook? Heb jij de moed om die muren om je hart af te breken? En zou je ook kunnen
zeggen uit wat voor soort stenen die muur bij jou is opgebouwd?
De vierde les is deze. Blijf niet in je denken hangen maar probeer nu es vanuit
je denken af te dalen naar het voelend weten van het hart. Probeer denken en
voelen te verbinden en dan kom je uit in het midden, het hart. Dat lijkt al weer
zo vanzelfsprekend maar met name in Nederland is dat helemaal niet
vanzelfsprekend. Nederland, dat kun je in het buitenland horen, is een uiterst
mentaal land en we zitten allemaal hier opgesloten in ons denken. En hoe meer we
in ons denken terecht komen, hoe meer we het weten van het hart verliezen.
Luister naar radio en televisie, luister bijvoorbeeld hoe de reguliere
gezondheidszorg denkt over de alternatieve gezondheidszorg. En alleen al daarin
hoor je, oh ja hoor we zijn d’r weer, helemaal in het denken en het voelend
weten van het hart is verdwenen. Het is voor Nederland heel belangrijk, voor ons
dus, dat we meer afdalen naar het loutere denken, naar het voelend weten van je
hart. Kun je dat? Durf je dat? Gewoon te reageren vanuit wat je voelend weet
zonder dat je het misschien bewijzen kunt met je hoofd. Kijk eens even. Daar
gaat het om.
De volgende is deze: de vijfde les, voor velen van ons belangrijk. Word je
bewust van je innerlijke schoonheid. Ik kom zoveel mensen tegen die met zo’n
negatief beeld van zichzelf zitten, met zo’n gebrek aan zelfvertrouwen enz. enz.
Mens, we zijn bijna goddelijke wezens van binnen. We beschikken over ongehoorde
liefdeskracht, die vanuit ons hart naar de hele wereld wil stromen. Kijk eens,
hoe bijzonder, hoe mooi je bent. Moet je niet in de hoogmoed schieten, dat
spreekt vanzelf. Maar durf je die schoonheid bewust te worden. Kijk je wat je
doet, dan ga je vanzelf rechtop staan. Ben ik zo? En dan durf je te geven. Word
je bewust hoe mooi je bent van binnen. Daarom deze vraag, zou jij met 3 woorden,
nu, zachtjes van binnen, jouw eigen schoonheid kunnen beschrijven. Wat is jouw
bijzondere schoonheid? Probeer het eens even en probeer es even de vreugde te
voelen. Mens, dat is de schoonheid van waaruit ik mag delen in dit leven. Als je
zo werkt aan jezelf dan zul je merken dat het je lukt om iets meer
zelfvertrouwen op te bouwen. En waar mensen eindelijk een beetje zelfvertrouwen
opbouwen, dat moet je jezelf geven, dat moeten niet anderen je geven, hèhè, daar
kun je meer en meer angst loslaten. Dan hoef je niet steeds te denken wat zullen
ze van mij wel denken of wat moet die nou wel denken of wat moet die nou..? Hoe
rustiger, zelfbewust, overtuigd van je innerlijke schoonheid, daar staat ze, hoe
meer je daar zonder angst kunt staan. Je volledig vertrouwen dat het goed is
zoals je bent. En als je in díe kracht durft te leven, kun je je voorstellen,
dan is de volgende opdracht: leer nu eens vanuit dat zelfbewuste te vertrouwen.
Zo, in een directe verbinding met de geestelijke wereld, met God, met Christus,
met Boeddha, hoe je het noemen wilt, te leven. Gewoon praten, gezellig
tussendoor steeds even die verbinding onderhouden, heel eenvoudig in alle
eenvoud. Dus leer te leven in gesprek met God. En als je zo leeft, hèhè, dan
komt er ook ruimte om, da’s de zevende les, om je eigen donkere kanten te zien.
Dat wat Jung onze schaduw noemt. Wat steekt steeds bij jou de kop op, wat je
eigen rust en je vrede met anderen verstoord? Je ongeduld, je jaloezie, weet ik
veel, wat is jouw schaduw. Maar kijk d’r pas naar nadat je eerst naar je
schoonheid gekeken hebt, voel je, eerst dat. En dan vanuit een rustig
vertrouwen, wat zijn jouw donkere kanten. Als je ze weet dan kun je d’r aan
werken, om ze stap voor stap met heel veel geduld te overwinnen. Het gaat niet
in een handomdraai, mens, heb je jaren voor nodig, dat mag ook maar wordt ze je
bewust. Wat wij ons bewust geworden zijn dat kunnen we transformeren en
loslaten, niet eerder en niet later. Als je zo, dat gevonden hebt dan ga je ook
voelen als vanzelf, zegt de oude traditie, dat het er in het leven om gaat het
juiste midden te vinden. Het juiste midden tussen allerlei emoties, gevoelens,
opgaven, enfin dat laat ik maar even liggen want daar kan ik een hele avond
verder over vertellen maar dat is zonde van het geheel. Het juiste midden, niet
te enthousiast maar ook niet te teruggetrokken. Ben jij meer een extravert mens
of ben jij meer een introvert mens, voel je. Te stil of te uitbundig. De wijze
gaat steeds weer op zoek naar het juiste midden. Als je zo geestelijk werkt aan
je zelf, in stilte, elke dag, dan zul je ver-anderingen gaan zien, niet direct
hoor, moet je veel geduld hebben, veel volhouden maar wat ga je dan aan
veranderingen zien in je zelf. Welke winst ga je dan behalen. Nou…je gaat steeds
meer gevoel krijgen voor die verborgen werkelijkheid, de werkelijkheid achter de
zichtbare werkelijkheid. Je gaat steeds meer gevoel krijgen, zo zeg ik het nu
maar, voor het goddelijke plan, dat achter alles, ook in deze tijd,
verwerkelijkt wordt. Kunnen we ook weer uren over doorpraten maar het gaat erom
dat je daar zelf gevoelig voor wordt. Je gaat merken dat je zelf jouw eigen
antwoord vind op de dood. Wat is de dood eigenlijk? Het einde of gaat het leven
dan door of hoe dan? Wat is jouw antwoord van binnenuit? Het grappige is, hoe
meer je werkt aan je zelf, hoe meer je zult voelen dat heel spontaan van
binnenuit die antwoorden komen. Je merkt ook veranderingen heel langzaam, in
gebed en meditatie en het kan bv. zo voelen, je bent aan het mediteren of aan
het bidden en plotseling voel je heel lichtjes, een handdruk op je schouder, of
je voelt hoe iemand vederlicht je wang aanraakt. De aanrakingen vanuit de
geestelijke wereld. Of ineens ontvang je het antwoord op een probleem waar je al
jaren mee zit. Je voelt, op de één of andere manier, komt die wereld dichterbij.
Je merkt ook dat je aanvoelingsvermogen wordt gescherpt, je innerlijk weten
bloeit op. En je gaat zien, dit; ook niet alleen de geestelijke wereld heeft mij
nodig maar ook de aarde heeft mij nodig. En daar bedoel ik dit mee, veel mensen
zeggen als ik over reïncarnatie praat, nou één leven is voor mij wel genoeg
hoor, dat gezeur, nog een keer terug komen, hoeft echt niet. De wijze die groeit
in wijsheid, liefde en inzicht op die inwijdingsweg, die zegt iets anders. Die
zegt dit: zolang Christus mij nog nodig heeft en zolang andere mensen mij nog
nodig hebben in een volgend leven, zolang keer ik terug. Want dan sta je niet
langer stil bij wat voor jou belangrijk is maar je gaat meer en meer stilstaan
bij wat voor anderen belangrijk is, voel je. Je groeit dus vanuit een egoliefde
naar waarachtige universele liefde. Wat veel mensen ook meemaken op die weg,
vind ik zelf ook zo mooi, dat is veranderingen in de droomwereld. Als je je
dromen weet dan merk je vaak, dat ook daarin bij het klimmen der jaren en bij
het werken aan jezelf want daar hangt het mee samen, een soort ontwikkeling, een
groei, plaats vindt. Eerst voel je volkomen chaos, dromen zijn alleen maar
rotzooi, rommel, allerlei beeld-en van de voorbije dag, één grote chaos door
mekaar. Maar hoe verder je groeit, hoe meer, te midden van die chaos steeds meer
heldere beelden beginnen op te lichten, zomaar tussendoor. En af en toe zijn het
zelfs beelden waarvan je voelt die komen uit de andere wereld, die zijn niet van
deze aarde. En als je dan doorwerkt met werken aan je zelf, geestelijk te
groeien, dan ga je ook merken, je droomt en in je droom ben je bewust van het
feit dat je droomt en tijdens je droom ben je al bezig met de vraag; wat zou de
boodschap van deze droom zijn. En dan voel je dat het grote verschil tussen
droombewustzijn en het dagbewustzijn, begint steeds meer te vervagen. Ook in de
droomwereld ben je d’r bewust bij en als je nog verder groeit dan zul je merken
dat je dan in je dromen in een andere wereld bent. Je ziet de kleuren van die
andere wereld, je ontmoet gestorvenen, je ontmoet een enkele keer een engel, je
ontmoet misschien Christus. Zo ver kan het gaan, het groeien, het veranderen van
het droomleven als je zo steeds verder werkt aan je zelf. En als je dan zo
verder groeit dan komen d’r nog twee stappen. En die twee stappen, ach, voor de
meeste van ons geldt dat we die in deze incarnatie nog niet halen zullen. Maar
ik ga ze toch effe noemen want dan weet je tenminste wat je in een volgende
incarnatie kunt meemaken waarheen we al groeiend op weg zijn. In de traditie
wordt dat genoemd, de eerste is de ontmoeting met kleine wachter op de drempel
en daarmee wordt dit bedoeld; Als ik steeds meer naar mijn emoties leer kijken
maar ik laat me er niet door meeslepen, dus je kunt het allerbeste zeggen, zodat
een ander je verbaasd aankijkt, eigenlijk ben ik heel boos, eigenlijk ben ik
heel teleurgesteld maar je zegt het in alle rust zonder verwijt. Nou….voel je
dan wat er gebeurt, dan heb je al aardig het meesterschap over je ego verkregen.
Jij bent de baas van die emoties, je laat je niet meeslepen. Maar hoe meer je de
baas wordt van je emoties, hoe meer je als het ware van een afstandje, je leert
kijken naar die emoties, naar dat ego. Je gaat steeds meer naar je zelf leren
kijken. Maar vanuit welke plek doe je dat, dat is die plek van vrede maar ook de
plek van het Hoger Zelf. Dus in plaats van direct vanuit je ego te reageren, ga
je meer en meer reageren vanuit de sfeer van je Hoger Zelf, de innerlijke
Christus, de Geest, de Boeddha-natuur, het kan me niet schelen hoe je het noemt,
alle religies hebben daar woorden voor. Kun je je dat voorstellen. Maar dan
gebeurt er iets bijzonders, je maakt je als het ware steeds meer los van het
ego. Het ego komt als het ware steeds verder van je af te staan en zo kan het
gebeuren dat je op een gegeven moment een ontmoeting krijgt, en sommige mensen
hebben mij dat ook verteld die hier niks vanaf wisten, laat ik een voorbeeld
noemen, dat helpt het meest. Iemand zei, ik zat ’s avonds thuis en ineens staat
er voor me, ik zat op de bank, een enorme duistere doorzichtige gestalte, heel
bedreigend, heel boosaardig en ik schrok me rot maar toen ik keek zag ik
ineens….maar dat is mijn eigen ego die daar staat. Met alle donkere krachten van
mezelf daar in en de tweede stap, zei die ander, toen voelde ik, ik moet niet
bang zijn, ik moet dit ego liefde geven en op het moment dat ze dacht ik moet
jou liefde geven verschrompelde deze duistere gestalte en was verdwenen. Wij
mogen zelf ons ego leren genezen en dat begint vanaf deze ontmoeting met de
kleine wachter op de drempel, mooi hè. Van de week vertelde iemand nog, ik krijg
soms allerlei flarden en flitsen van deze ervaring aangereikt en iemand
vertelde, ik droomde en in mijn droom was er nog zo’n donkere gestalte in huis
en in mijn droom dacht ik nog, ik ben toch alleen thuis. Wat is die duistere
gestalte, het zag er vreselijk uit, dan voel je al daar heb je het, dat ego wat
losgekomen is en dan mag nog de stap gemaakt worden van bewustzijn, dit is mijn
ego en jou mag ik genezen. En als je dan nog verder groeit en nog verder dan
zullen we ook steeds verder aan het einde van de groeiweg de ontmoeting met de
grote wachter op de drempel mogen beleven. En de esoterische traditie zegt
altijd weer, als je die grote wachter op de drempel ontmoet, is dat een
ontmoeting met de Zonnegeest, de kosmische Christus zelf en dan kan het gebeuren
dat er ineens een stralend wezen in je kamer staat van wie enorm veel licht uit
gaat, een licht dat je helemaal gelukkig maakt……dat is de Christus. Je kan het
ook van binnen voelen, dat je het niet buiten je ziet maar van binnen voelt, dat
je je van binnen aangeraakt voelt door de vreugde van de kosmische Christus want
hier op aarde is alles binnen en buiten. Ik hoop dat jullie begrijpen, ik heb
het oog op iets universeels als ik de term kosmische Christus gebruik,
Zonnegeest, de Geest, ik heb het over iets wat in alle religies bekend is. In
het Christendom wordt het de kosmische Christus genoemd, voel je. Dus groeien,
steeds verder groeien aan de lessen van het leven, door je verdriet heen, door
je angsten heen, door je teleurstellingen heen, uiteindelijk brengen ze je zo
ver dat je je eigen ego genezing mag gaan schenken en ze brengen je zo ver dat
je je één voelt gaan worden met de kosmische bron van alle liefde, de Christus
zelf. En hoe meer je in de sfeer van die laatste ontmoeting gaat leven, hoe meer
jij het volledige kanaal van de kosmische liefde hier op aarde wordt. Hoe meer
de geestelijke wezens, door jou heen, een liefde op aarde kunnen schenken want
de engelen, Christus, Boeddha, zij hebben mensen nodig, mensen als kanaal om
door dat kanaal heen deze wereld om te vormen tot een hemel op aarde. En die
hemel op aarde, die komt er alleen dan, als ieder van ons heel bewust kiest voor
deze weg en dag in dag uit bereid is trouw, geduldig, volhardend op deze weg
voort te schrijden. Moge de geestelijke wereld ieder van jullie op deze weg
zegenen en bijstaan. Na deze woorden volgt de pauze.
Voordat ik met de vragen begin heb ik nog twee opmerkingen. Aanstaande zaterdag
beginnen we in Amersfoort met de cursus esoterisch bijbellezen. Voor alle mensen
die het leuk vinden om te zien dat de bijbel anders in mekaar zit dan ze ooit
gedacht hebben. Die cursus doen we maar eens in de drie jaar, dus liefhebbers,
welkom. Het tweede is dat dit voorlopig de laatste keer is dat ik in Dokkum ben
want ik moet een beetje minderen met lezingen en het aantal aanvragen voor een
lezing in Duitsland neemt behoorlijk toe en ik vind het ook leuk om nog even te
helpen om in Duitsland ook de spirituele bewustwording op gang te brengen. Maar
d’r zijn steeds meer groepen die zeggen okay, als jij niet meer naar ons komt,
dan komen we wel naar jou toe. En er zijn veel groepen die huren een bus en
komen gezellig op zaterdag naar onze themadag in Amersfoort. Ik geef het maar in
overweging. Dus wie weet terug tot in Amersfoort.
Vraag: Wat is paars licht bij een stervende en lichtflitsen.
Antwoord: In ieder geval, ik zou het niet zo concreet willen uitleggen maar het
is duidelijk juist bij stervenden dat het gordijn wat weggetrokken wordt en dat
je helderder dan anders de verborgen werkelijkheid kunt zien. Paars is nog
altijd de kleur van ernst, van rouw, verdriet, loslaten. Lichtflitsen heeft te
maken met het losmakings-proces van de geestelijke lichamen van het fysieke
lichaam.
Vraag: Naarmate ik ontwikkel wordt ik steeds gevoeliger maar ook gevoeliger voor
voedsel en andere allergenen. Heeft dat hier ook mee te maken, op dit moment heb
ik voor het eerst in m’n leven eczeem gekregen.
Antwoord: Dat klopt, als je werkt aan je zelf en je wordt gevoeliger, je ruimt
geestelijke rotzooi op, ja, dan zal je ook fysiek zuiverder moeten leven. En dan
zul je voor wat meer vegetarisch en anderszins moeten zorgen, biologische
producten gebruiken omdat je lichaam steeds slechter tegen al die chemische
troep kan die in doorsnee middelen verstopt zitten. Eczeem is vaak een teken dat
er oud verdriet naar buiten komt, dus als je eczeem hebt dan zou ik zeggen, kijk
es effe naar binnen, wat zit daar nou naar buiten te komen wat er nog uit moet,
laat gaan. Ik heb gemerkt in die jaren dat ik in Groningen in het ziekenhuis
werkte en ik werkte daar ook op de afdeling huidziekten, dat juist als mensen,
ik maakte het vaak mee, ze hadden het verhaal van hun leven verteld in een
persoonlijk gesprek en ze hadden daarbij alle tranen kunnen laten gaan die daar
bij horen, de volgende dag waren ze een stuk beter. Huidziekten en verdriet, dat
is zo nauw verbonden dat je bijna kunt zeggen dat is een twee-éénheid. Wie
eczeem heeft, kijk alsjeblieft naar die onverwerkte emoties die d’r nog zitten.
Vraag: In een vorige lezing had je het over de ontmoeting met je twee
schaduwkanten, de Luciferische en Ariman. Is dit een andere ontmoeting als de
kleine wachter op de drempel.
Antwoord: Ja, de kleine wachter op de drempel, dat is je eigen ego, alleen kom
je daar steeds meer los van te staan. Het komt meer buiten jezelf te staan, het
losmakingsproces begint. Lucifer en Ariman, dat zijn de donkere geestelijke
wezens, die in de bijbel duivel en satan genoemd worden. Dus die zijn niet van
jou, horen niet bij jou maar dat is de donkere geestelijke wereld die het
heerlijk vind om te kunnen stoken als jij dat mogelijk maakt. Dus dat zijn
andere wezens, voel je?
Vraag: Niet Christelijk opgevoed, geloof in het Licht. Hans Stolp; ik zou bijna
zeggen gefeliciteerd want het heeft het grote voordeel dat je heel vrij kunt
leren kijken en dat een groot opruimproces je bespaart blijft. Vervolg vraag:
Hoe kan er voor vele mensen maar toch één God zijn? De ene wil regen en bid daar
om, de ander wil droog weer en bid daar om.
Antwoord: Tsja, je mag ook anders bidden. Ik denk dat wij steeds meer tot het
besef komen dat wat wij God noemen, ja, dat dat zo veel groter is dan alles wat
wij denken kunnen, zo veel grootser. Je kunt het energie noemen, je kan het de
bron van éénheid noemen, de bron van zijn, de wereld van liefde. En ik heb
altijd geleerd, als je dan tot die ene bron bid, voeg er dan alsjeblieft altijd
aan toe; maar niet mijn wil maar uw wil geschiede. Want wij weten nooit of wat
wij vragen, regen of wat dan ook, of dat wel past binnen het Goddelijke plan.
Dus bij alles wat je bid; als het maar passen mag in uw plan, niet mijn wil,
maar uw wil geschiede. Als je dat altijd in bescheidenheid toevoegt dan mag je
alles vragen, begrijp je.
Vraag: Wat kan de levensles zijn van iemand die iedere dag honger moet lijden,
in een oorlogsgebied woont en geen uitzicht meer heeft op een toekomst van
vrede?
Antwoord: Weet je dat is zo heerlijk voor mij, ik hoef me alleen maar bezig te
houden met m’n eigen levensles en daar heb ik m’n handen al meer dan vol aan. En
ik hoef me niet bezig te houden met het waarom van de levensles van een ander,
voel je, moet je ook vooral niet doen. Je mag er alleen in die zin bij stilstaan
dat je voelt, hier kan ik helpen maar probeer niet te verklaren. Ik denk dat
iedereen weet, je doet er zelf al zo lang over voor je een beetje gaat begrijpen
waarom je zelf door bepaalde ervaringen heen moet, doe je toch soms jaren over.
Waarom moet iemand een kind missen? Waarom? Mens…..over zulke heftige dingen
hebben we het, begrijp je, dus je moet nooit praten over andere levens maar
alleen met jezelf aan de slag gaan en daar heb je je handen aan vol om juist ook
te zeggen van de donkere ervaringen in je leven, ooh ja, ik geloof dat ik het nu
een beetje begin te begrijpen, voel je. En dan nog, ik ben me ook uiterst bewust
dat we hier op aarde maar “ten dele” zien. Een ander zou zeggen, nu zien we nog
in een spiegel, in raadselen, maar dan, aan de overkant, zien we van aangezicht
tot aangezicht. En dan moet je weten dat ze in de tijd van Paulus hadden ze geen
spiegels zoals wij, dus ze gebruikten opgepoetst koper, nou als je in opgepoetst
koper kijkt zie je wel wat maar het is vervormd, het is niet zoals in onze
spiegels. Dus je kunt wel wat zien maar het echte zien, zien we straks pas aan
de overkant. Daar ben ik me ook uiterst bewust van in mijn eigen leven, straks
aan de overkant….oh oh oh, voel je. En dat geldt ook voor alle andere levens,
het leed van heel de wereld, nu begrijp ik daar niets van, straks zal ik het
mogen zien en begrijpen. Kortom probeer je te beperken tot je eigen leven,
probeer nooit het leed van een ander te begrijpen of te verklaren, probeer
alleen maar mee te leven met de ander. Zodra je in verklaringen schiet ben je
een keihard mens geworden, voel je. Zodra je zegt oh, dat is daar en daarom
waarschijnlijk dat jij dit mee moet maken, dan heb je afstand genomen en heb je
van de ander een soort insect gemaakt die je even ontleed en waarvan je het even
begint te verklaren en dat is gewoon goddeloos, voel je, dan staat je hart
erbuiten. Kortom ik heb geleerd, wees bescheiden, beperk je tot je zelf als je
wìlt begrijpen, daar heb je je handen aan vol. En wat je naaste betreft, je zult
het niet begrijpen. Probeer alleen naar je naaste toe de bron van liefde uit te
laten stralen zodat de ander daarmee geholpen is.
Vraag: Hoe weet ik mijn schaduwkanten?
Antwoord: Och, als je daar nog niet achter bent dan is er een heel eenvoudige
methode; je vraagt het aan de mensen om je heen. En die kunnen je het meteen op
een briefje geven. De vraag is of je daar serieus naar wilt kijken wat anderen
je aanreiken en dan niet zeggen van oh, dat zie je verkeerd, als je zo reageert
kom je nooit bij je eigen schaduwkant. Het is heel wijs, samenleven, dat is nou
juist bedoeld om ook aan elkaar te botsen en zo je schaduw-kanten bewust te
worden. Je wordt je schaduw dus bewust door de confrontaties met de mensen om je
heen. Wil je het echt weten vraag het dan, maar dan met een open hart, aan de
mensen om je heen. Je hebt er enige moed voor nodig maar als je die moed kunt
opbrengen en je durft even door de zure appel heen te bijten, och dan kun je wel
een stukje verder groeien. Moet je alleen wel oppassen want sommige mensen
schieten dan meteen in de volgende valkuil want dan zien ze hun schaduwkanten en
dan schieten ze meteen in die sfeer van zie je wel, ik ben ook helemaal niemand,
ik kan ook niks, och here zoveel zelfmedelijden, volgende valkuil, voel je. Dus
in alle rust vanuit een groot zelfvertrouwen ook de donkere kanten zien, niet
anders en niet in dat zelfmedelijden schieten.
Vraag: Bestaat helderziendheid, kun je me dit uitleggen?
Antwoord: Mensen zeggen altijd tegen mij dit bestaat niet, is onmogelijk, och ik
wil het je wel uitleggen, àlleen, ook voor deze dingen geldt, luister naar je
eigen hart, wat zegt jouw hart. Zo eenvoudig is het. Volgens mij bestaat
helderziendheid wel, heel simpel, spreek ik uit eigen ervaring maar ik ken ook
zo veel mensen om mij heen die helderziende ervaringen hebben en je ziet, de
jonge generatie, de nieuwetijdskinderen, mens, in snel tempo zie je dat juist
bij die generatie het gordijn steeds verder opengaat. Het is iets heel
natuurlijks, het is iets van alle eeuwen maar je ziet dat in deze tijd het enorm
begint toe te nemen. Het beeld wat me nou te binnen schiet, we hebben net Pasen
gehad en we hebben net Goede Vrijdag gehad.
Op Goede Vrijdag sterft Jezus Christus aan het kruis en weet je wat er dan staat
in de bijbelteksten als hij gestorven is, dat moet dus heel belangrijk zijn
anders zou het er niet staan. Dan staat er dat het gordijn in de tempel scheurt
van boven naar beneden, hè, de aarde beeft staat er, nou dat kunnen we ons nog
voorstellen hè, aardbevingen als de grote zonnegeest in Jezus Christus sterft
maar ook het gordijn scheurt. Nou dat gordijn hing in de tempel in Jeruzalem
voor het Heilige der Heiligen en daarin in dat Heilige der Heiligen daar stond
de ark en in die ruimte mocht één keer per jaar alleen maar de hoge priester
komen en verder niemand. En wie daar ongevraagd binnenkwam die viel ter plekke
dood neer. Heilige ruimte, niemand kan bij God binnen kijken. En nu sterft Jezus
aan het kruis en hij baart de kosmische Christusgeest die nu in de sfeer van de
aarde gaat werken en dan scheurt dat gordijn van boven naar beneden. Dat
betekent, in een beeld, iedereen kan nu zo bij God naar binnen kijken, ziet daar
zo maar daar waar God woont naar binnen. Oftewel de sluier begint te scheuren
van boven naar beneden. Nu tweeduizend jaar later zijn we zover, ik kan ook
uitleggen waarom het tweeduizend jaar heeft geduurd maar dat doe ik nou niet,
dat is te veel werk maar nu tweeduizend jaar later zijn we in alle opzichten
zover dat deze oude voorspellingen werkelijkheid beginnen te worden. Steeds meer
mensen zullen zo maar bij God op tafel mogen kijken, zomaar flarden van
inzichten in de geestelijke wereld krijgen enzovoort. En je ziet dit hand over
hand toenemen. Mijn hele leven al, mens, ik heb duizenden verhalen, telefoon,
brieven enzovoort gekregen en de laatste jaren natuurlijk ook mails en alles
begint met die ene zin, Hans; ik wil je wat vertellen wat ik nog nooit aan een
ander verteld heb. En dan komt er weer een ontmoeting met een engel, een
ontmoeting met Christus, de verschijning van een gestorvene, heel veel
andersoortige ervaringen, d’r zijn zoveel ervaringen die mensen hebben met die
wereld door het gordijn heen. Als ik al die ervaringen hoor, denk ik, mens wat
gaat het hard, dat die sluier open gaat. Maar het hoort nog steeds in Nederland
bij het taboe want we zitten nog steeds heel erg in het mentale. Nou, je ziet
Char maar je ziet ook de laatste week, Char wordt weer aangevallen en ze wordt
zogenaamd beticht van bedrog enzovoort want het mag niet. Ja, het beroerde is,
ik kan niet bewijzen met dit koppetje dat het bestaat. Mijn hart weet het en ik
weet het heel zeker en ik herken het op zo veel mogelijke manieren, klaar, dus
het neemt aan alle kanten toe. Ik kan het ook nog technisch uitleggen, da’s best
leuk want de oude tradities hebben ook altijd verteld hoe helderziendheid
ontstaat. En dat ontstaat wanneer de geestelijke lichamen, zeg maar de aura, het
geestelijk lichaam, het astraal lichaam wanneer die een beetje los komt te
zitten van je fysieke lichaam. Normaal zit dat geestelijke lichaam als een soort
duikerpak heel strak over je fysieke lichaam heen, zoiets, als een beeld. Maar
wanneer dat duikerpak nu gaat lubberen, het gaat wat ruimte vertonen dan wordt
ieder mens helderziende. Daarom is het zo boeiend en da’s ook weer mijn
ervaring, ieder mens die gaat sterven en bij wie het geestelijk lichaam los
begint te komen, die wordt dus helderziende. Ziet degene die haar of hem komen
ophalen, hoort de prachtige muziek, ziet het licht in die andere wereld en
daarom zie je bij jonge kinderen die nog onvoldoende geaard zijn, daar zitten
die lichamen ook nog wat los, dus die hebben heel veel helderziende ervaringen,
zien aura’s, zien gestorvenen enzovoorts. Maar dan aarden we, gaat het vast
zitten maar dan zie je later in het leven bij veel mensen, mensen vaak die door
een crisis heen gaan, dat dan dat geestelijke lichaam weer los raakt en dan
worden mensen helderziende, zo simpel is het. En we leven nu in een tijd, dat
zeggen alle esoterische tradities van alle religies, altijd weer hebben ze
gezegd, in deze tijd zal er een ontwikkeling in de evolutie van de mensheid
plaatsvinden waardoor als vanzelf die geestelijke lichamen weer wat losser gaan
zitten. De laatste eeuwen zaten ze hartstikke strak, als dat duikerpak, nu gaan
ze heel langzaam wat losser zitten, dus steeds meer mensen doen helderziende
ervaring op. Ik vertel dat even uitgebreid; A: het is zoiets gewoons, het zal
alleen maar toenemen en ik zou zo graag een sfeer willen hebben waarin we
onbevangen over deze dingen met elkaar kunnen praten want dat is zo belangrijk.
Veel mensen voelen zich zo alleen met deze ervaringen, durven er met anderen
niet over te praten en het is zo troostend om dit te ervaren en het is ook, ja,
het is die nieuwe wereld die opengaat. Er is onderzoek geweest, als laatste
hierover, in Amerika, een onderzoek onder mensen die vijf jaar geleden of korter
een geliefde aan de dood verloren hadden en hen werd gevraagd; heb je wel een
teken gehad, van die geliefde. Meer dan 50% zei ja, wij hebben een teken gehad
vanuit die andere wereld, in vele vormen. Ik hoor het in Nederland ook vaak maar
dan zeggen ze altijd weer maar ik praat er niet met anderen over want die zullen
het wel gek vinden want het zijn van die subtiele tekens die je niet bewijzen
kunt. Je hart weet het, enzovoort. Maar het komt dus ongelooflijk vaak voor en
het neemt alleen maar toe. Het gordijn in de tempel is van boven naar beneden
gescheurd en met deze ontwikkeling begint dwars door de crisis die we hier op
aarde beleven een hele nieuwe ontwikkeling op gang te komen. Laat ik ook weer
liggen maar dat is ook iets wat alle tradities verteld hebben, de Maya’s 2012,
Egypte 2001, in deze tijd begint de grote ontwikkeling vanuit het donker en
daarbij hoort dus dat gordijn dat heel langzaam opengaat. Zakken vanuit je hoofd
naar het weten van je hart, dan weet je ook heel veel over deze dingen.
Vraag: Je hebt het over de schaduwkant, laatst kwam in het nieuws dat de
schaduwkant van de Dalai Lama sterk naar voren komt momenteel. Het kwam voor mij
als een schok, zo’n geoefend meester die volgens mij zeer ver is geestelijk. Wat
denk je, laat hij zich te veel leiden door de politiek.
Antwoord: Ach ja, zelfs als iemand als de Dalai Lama de moed heeft, als het
belangrijk is, dat even heel direct te tonen dan wordt hem dat niet altijd in
dank afgenomen en dan beginnen tegenstanders het liefst maar te praten over
schaduwkanten om ‘m even af te katten. Kortom het is een zeer goedkope manier om
deze bijzondere man even weer in diskrediet te stellen. Moet je niet intuinen,
luister nou hoe jij het voelt van binnen, hoe ervaar jij die man. Kijk maar hoe
hij vanaf het scherm jou raakt. Hoe voelt dat, voelt dat goed, voelt het niet
goed, oordeel zelf en laat alsjeblieft alle anderen praten, voel je. Zo zullen
we het steeds meer moeten doen en we weten, overal waar het spirituele in deze
dagen naar voren komt daar zijn de tegenkrachten d’r als de kippen bij om te
proberen deze ontwikkeling, die in wezen niet meer te stuiten is, de kop om te
draaien. Als je de afgelopen weken even iets hebt gezien over de medische
wetenschap en hoe die te keer is gegaan tegen de alternatieve gezondheidszorg,
nou dan zie je het is niet meer te stuiten maar juist omdat het niet meer te
stuiten is proberen ze het nu even de nek om te draaien. Gewoon laconiek laten
praten, niet meegaan, niet mee bemoeien maar de spirituele traditie blijven
ondersteunen. Het feit dat ze zich zo druk beginnen te maken betekent dat we al
een heel eind gekomen zijn, voel je. En de tijd is niet zo ver meer dat het hele
zaakje omklapt. Met omklapt bedoel ik dat de hele samenleving nou vanuit de
spirituele inzichten gaat leven, het wordt nu nog ontkent, nog zoveel mogelijk
weggedrukt maar we zitten dicht bij het punt dat het gaat omklappen en dan
ineens zal de hele samenleving die waarde omhelzen waar ze zich nu nog zozeer
tegen afzetten. Rustig door-werken, ik vind het fantastisch, als ik de laatste
15 jaar zie hoe enorm snel de spirituele bewustwording in ons land op gang
gekomen is. Ik vind het fantastisch wat ik op zoveel avonden zeggen mag en dan
merk ik dat ik nu al veel verder mag gaan dan ik 15 jaar geleden kon doen. En
juist nu ik voor die groep in Duitsland lezingen geef merk ik, ôh wat is het een
feest in Nederland, kan ik veel meer zeggen want ze hebben de afgelopen 15 jaar
een heleboel aan inzicht verovert, een heleboel leren weten, termen als schaduw,
esoterische traditie, het geheim van Christus, ga effe door. Ik zou bijna zeggen
voor zoveel mensen is het op een bepaalde manier heel vertrouwd geworden en dat
moet in Duitsland nog gebeuren. Dus ik vind het prachtig, tegen de stroom in,
hoeveel we nu al hebben behaalt en straks klapt het om, gaat de hele samenleving
mee, hou vol, blijf bij jezelf, vertrouw….we doen het niet voor niks.
Want door het donker heen zal die weg naar het licht zichtbaar gaan worden.
Vraag: Waarom moeten wij leren door ziekte of dood van onze naaste?
Antwoord: Ik hoef alleen maar te leren van de ellende in mijn eigen leven of van
het mee lijden met anderen, daar kan ik ook behoorlijk veel van leren, voel je.
En waarom leren? Ik weet dat ik zelf het meeste leer van de donkere ervaringen
van m’n leven. Als ik nou gewoon terugkijk naar m’n eigen leven, kijk es even
zelf, waar heb jij nou het meeste van geleerd, welke tijden, welke ervaringen,
welke hebben je wakker geschud, welke hebben je echt inzicht gegeven en bijna
altijd kom je bij een stevige les uit. Wij hebben stevige lessen nodig om aan te
groeien. Vandaar dat iemand als Jung zegt; in onze schaduw in het donker ligt
onze winst, voel je, en dat is typisch het aardse maar het is ook heel mooi want
deze lessen kunnen we alleen hier op aarde leren, niet in de geestelijke wereld,
kunnen we alleen hier op aarde leren…. mens. Ik vind het zelf ook heel mooi als
je es even bedenkt, kijk maar even mee, als je nu zou sterven, je zou nou naar
huis terug gaan, zou je nu zoals je nu hier zit kunnen zeggen, als ik nu terugga
ga ik terug met een geestelijke winst want ik heb tot nu toe al aardig wat
geleerd hier, zou je dat durven zeggen, daar gaat het om. Als je dat kunt zeggen
is het goed en dan gaat het in wezen om eenvoudige dingen, iets meer begrip
leren, iets meer aandacht voor anderen, iets meer zelfvertrouwen, iets meer
overgave, dat soort dingen. En als je kunt zeggen, ja dwars door alles heen ben
ik daarin gegroeid dan kom je rijker thuis dan je gekomen bent….mens…en dat
betekent dat het feest is als je thuiskomt en dan is je leven dus echt gezegend,
voel je. En dan tellen die donkere ervaringen niet meer maar dan telt alleen nog
maar die winst wat je mocht behalen.
Vraag; Hoe kijk je aan tegen Geert Wilders?
Antwoord: Tsja, ik denk niet dat het aan mij is om te oordelen. Ook hiervoor
geldt, je kunt op verschillende niveau’s kijken. Het ene niveau is het niveau
van naastenliefde, liefde, och dan is er genoeg te zeggen tegen meneer Wilders.
Je kunt naar de andere kant kijken en je kunt zeggen; past dit nou in het
goddelijke plan? En dan denk ik, ja, ook dit past in het goddelijke plan, dat
alle onvrede naar boven moet komen. We leven in de tijd van de aartsengel
Michaël en die brengt alles wat verborgen is aan het licht. Ook alle
tegenstellingen, ook alle onvrede, ook alle vooroordelen en pas als alles aan
het licht gekomen is kan het getransformeerd worden door de crisis heen. En een
crisis zal er komen dat lijkt me er dik in zitten maar als we uiteindelijk
winnen aan die crisis, is het niet vergeefs geweest en komen we één stap verder.
Kijk maar hoe je hier zelf in kunt staan. Ik wil er niet te veel over zeggen
want hier zul je allemaal heel persoonlijk je eigen keuze in moeten maken maar
probeer ook steeds te kijken naar die grote ruimte….wat is de zin, ook van dit
gebeuren, voel je. Achter alles wat er gebeurt ligt een diepere zin verborgen,
ook dan, als ik het zelf niet zo goed kan zien.
Vraag: Je hoort steeds maar weer dat het ego afgebroken dient te worden maar je
moet dan eerst wel een ego hebben opgebouwd en doorleeft hebben voordat je dat
weer kunt loslaten. Is de ontwikkeling van je ego dus een onderdeel van je
levensweg en daarmee eigenlijk on-ontbeerlijk.
Antwoord: Ja, wij hebben ons ego nodig, zonder ego kun je hier op aarde niet
leven. Zoals een duiker onder water een duikerspak nodig heeft anders kan hij
onder water niet leven. Kortom het ego loslaten geloof ik niet zozeer in, je
moet helemaal door het ego heen. Ik begon ook met de oproep, die eerste les, wil
je alsjeblieft niks verdringen, wil je alle emoties toelaten. Wil je het ego
helemaal van binnen aan het werk laten dan schrik je je rot. Alleen als je het
helemaal toelaat dan ga je dus door het ego heen en dan kan d’r iets opgeruimd
worden, schoongemaakt, hèhè. En door het ego heen kan ik leren me steeds meer
met de kern van het hoger zelf te verbinden i.p.v. met het ego. Er is geen
andere weg dan er doorheen.
Heel veel mensen denken inderdaad dat het er om gaat je ego kwijt te raken, los
te laten, weg te drukken dus, niks d’r van. Je zult dus door de ellende heen
moeten.
Geen vraag maar van iemand een moment om te delen.
Twee jaar geleden hoorde ik een stem en die zei; ik maak alles goed met je. Er
veranderde heel veel, een andere woning, een nieuwe werkplek en een
zwangerschap. Juist dat laatste was/is heel bijzonder. Met name tijdens de
bevalling zag ik twee lichtgestaltes aan het voeteneinde van m’n bed staan.
Hans: Mooi hè, bedankt voor dit geschenk. Dit is precies wat ik bedoel. Als je
werkt aan je zelf, er door heen gaat, dan zal op jou manier die verbinding open
gaan. Dat kun je niet bewijzen maar je kunt wel heel intens ervaren….mens dat je
zoiets ervaren hebt nou dat zijn alle dingen waar we het vanavond over gehad
hebben. Denk ik…hartstikke duidelijk, mooi hè.
Vraag: Ik ben nog nooit eerder bij een lezing van jou geweest en toen je begon
met praten werd ik erg duizelig, een gevoel van flauw vallen, dat heb ik nooit.
Wat kan dat betekenen?
Antwoord: Wat ik weet is dit; ik begin altijd heel bewust met die wens en dat
doe ik heel bewust. Dat is ook een uitnodiging aan de geestelijke wereld, willen
jullie d’r bij zijn vanavond en willen jullie het eigenlijke werk doen. En ik
merk ook altijd zodra ik die wens begin uit te spreken aan het begin, dan komen
ze, dan beginnen ze al meteen te werken. Dan beginnen dus de energieën vanuit de
geestelijke wereld te werken en daar gaat het ook om. En dat kan inderdaad zo
sterk worden dat je een beetje duizelig wordt, dat je het gevoel hebt dat je
flauw valt of dat je er even niet bij bent, prima laat maar gebeuren, het
betekent dus dat er gewerkt wordt. Veel mensen zeggen ook vaak, en dan komen ze
een beetje beschroomd bij me in de pauze,….ja…ik viel heel vaak bijna in slaap
en ik heb niet zo veel gehoord. En ik denk…gefeliciteerd want dat betekent, in
slaap vallen, dat is dat je naar een ander bewust-zijnsniveau gaat en in dat
andere bewustzijnsniveau ben je heel erg aanraakbaar voor de energieën vanuit de
geestelijke wereld en al weer….daar gaat het mij om. Ik leef zelf heel sterk
vanuit het besef, de ervaring, met de woorden van Jezus; waar twee of drie in
mijn naam bijeen zijn daar ben ik in jullie midden en eigenlijk gaat het me
altijd weer daarom, ons zo met elkaar te verbinden dat Hij zelf in ons midden
zijn kan en ons zegenen kan. En ik weet zelf, dat kan alleen als we allemaal
heel eenvoudig, in alle kwetsbaarheid, ons verbinden met elkaar. Gewoon zo
eenvoudig mogelijk, zo ben ik, zo zijn jullie en zo zitten we hier met respect
voor elkaar, klaar. Waar de muurtjes een beetje opengaan daar wordt de
werkzaam-heid uit de geestelijke wereld heel sterk voelbaar. Ik merk het en ik
hoor het ook vaak van jullie en dan zijn er mensen die zeggen, ja ik was laatst
bij een lezing en toen ineens in een flits zag ik wat ik doen moest in mijn
leven, dat had niks met je lezing te maken. Nee, precies maar op andere niveau’s
wordt er dan aan ons gewerkt, juist in die verbinding. Waar twee of drie in mijn
naam bijeen zijn daar ben ik in uw midden. En daarom begin ik ook altijd expres
met die wens als een uitnodiging aan de geestelijke wereld, willen jullie
alsjeblieft dit eigenlijke werk doen.
Vraag: Kinderen die zijn overleden groeien die groter, zijn die zeven maanden of
dertig jaar?
Antwoord: Heel vaak zien wij bij gestorvenen als we ze terug mogen zien, dan
zien we ze in de kracht van hun leven. Dus als je b.v. mensen terugziet die op
negentigjarige leeftijd stierven dan zien wij ze vaak zoals ze op een leeftijd
van 30/35 waren, in de stralende kracht van hun leven. Kinderen aan de overkant,
ze groeien door en als ze die leeftijd hebben 30/35 dan zul je ze in die
leeftijd terug zien. Ze worden opgevangen in de kinderwereld en daar wordt hun
ontwikkeling heel zorgvuldig behoed. Overigens, je zult ze meteen herkennen als
je ze ziet na je sterven want we herkennen elkaar aan de overkant niet aan ons
uiterlijk maar heel direct vanuit een telepathisch weten en zodra de ander er
staat weet je ah, dat is hij, dat is zij. Ik heb tijdens mijn werk in het
ziekenhuis ook heel vaak oudere mensen die stierven horen zeggen, nou daar is
Jopie of daar is Truusje en dan wist ik dat Jopie en Truusje waren jong
gestorven kinderen nou die waren al veertig jaar geleden gestorven maar nu daar
bij het sterven, het geestelijk lichaam kwam los, ze werden helderziende, ze
konden zien wie hen halen kwam, ze zagen daar twee gestalten en ze wisten, dat
is die en dat is die, voel je, zo werkt dat aan de overkant in een telepathisch
direct herkennend weten. We hebben dus niet meer die herkenning nodig die we
hier nodig hebben van de buitenkant en daarom is het ook een veel dieper kennen,
een veel dieper weten. Je kunt daar ook niks voor elkaar verborgen houden want
je hart ligt meteen aan die andere kant voor elkaar open.
Uit de zaal:
Twintig jaar geleden is mijn moeder overleden en na een jaar ongeveer had ik een
droom dat ik haar zag en dat ze met mij sprak, ze was in het wit, een goed teken
vind ik altijd maar ik mocht haar niet aanraken.
Reactie Hans: Moet je in de bijbel nog es een keer lezen, dat prachtige verhaal
over Maria Magdalena na de opstanding bij Jezus en dan zegt Jezus; Noli me
tangere, raak mij niet aan. Je zegt dat die droom ongeveer na een jaar geweest
is. Een jaar is heel vaak de voltooiing van de overgang, dus de geboorte van het
eigen hogere lichtwezen. Maar als dat hogere lichtwezen aan de overkant net
geboren is dan is het heel teer, net als een vlinder die uit de cocon komt. Een
vlinder die uit de cocon komt die moet de eerste paar uur daarna op de tak gaan
zitten en de vleugels laten drogen, kan nog niet vliegen, de meest kwetsbare
uren van een vlinder. Jezus, toen hij na drie dagen verscheen aan Maria
Magdalena, verscheen aan haar in zijn geestelijk lichaam, losgekomen uit die
cocon. Hij had er geen jaar voor nodig want hij was de eerste volledig
gerealiseerde mens maar dat lichaam was nog zo teer, verdroeg nog geen
aanraking, Noli me tangere, raak me niet aan. Jouw moeder, dus na een jaar
ongeveer zelfs nog iets minder, ze is net als het ware helemaal vrijgekomen, de
overgang voltooid, d’r hogere lichtwezen, vandaar al dat licht, dat wit, voel
je. Je ziet even wie ze nou in haar diepste wezen is maar ze verdraagt nog geen
aanraking want het is nog zo teer. Maar ze had kennelijk wel even de behoefte om
het even vol trots en blijdschap aan jou te laten zien hè, de geboorte, het is
gelukt. Ik ben d’r, nou ga ik door, mooi hè.
Mondelinge vraag: Zou het feit dat Nederland met die doorbraak, de spirituele
bewust-wording, te maken hebben met het hoge trillingsgetal van Nederland.
Reactie Hans: Weet ik niks van, want pas op, want we gaan in Nederland ook
versneld door de verloedering heen. De verloedering is in Nederland ook groter
dan in andere landen. Dus pas op het is een winst die we behalen op de
verloedering. De kerken sterven hier in Nederland veel sneller dan in andere
landen maar juist waar d’r geen geestelijk voedsel meer is of er niks meer mee
kunnen met die kerkelijke instituten, zie je dat mensen ook de weg kwijtraken,
ontaarden. Nou kijk maar es hoeveel hardheid, hoeveel geweld, agressie in het
verkeer, noem even op, d’r is een toenemende botheid en een toenemende
verloedering maar juist alleen door het donker heen, op dat donker kan de
spirituele bewustwording gevonden worden. Pas op hoor, ieder land heeft zijn
eigen bijdrage. Als ik alleen even kijk naar Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland
waar ik mee te maken heb, het meest dan zie ik dat ze daar juist omdat ze daar
nog veel meer met de natuur verbonden zijn een veel groter respect hebben voor
de alternatieve geneeskunde en alle alternatieve vormen van genezing, veel meer
dan hier. Hier is het alleen negatief. Het boeiende is wel dat wij hier in
Nederland, juist waar de kerken versneld instorten, dat we hier ook het
religieuze aspect eerder boven water krijgen. Goed, dus er zitten verschillende
kanten aan en moeten we dus erg oppassen om Nederland niet te veel er bovenuit
te tillen want die tegenkant is ook sterk en dat geldt voor bepaalde gebieden en
op andere gebieden lopen we weer achter. Dus, met al die restricties kun je
zeggen het is wel een bijzondere opdracht die we in Nederland hebben, ja, maar
ook mooi maar ook lastig, zoiets.
Vraag uit de zaal: U had het straks over tekenen van overledenen. Mijn zus is
overleden en ik heb een foto van haar staan, die leg ik wel eens weg omdat het
verdriet me dan teveel wordt. Als ik dat gedaan heb dan zegt zij tegen mij, mijn
overleden zus, je moet die foto daar weer neer zetten.
Reactie Hans: Je krijgt dus door dat je zus zegt, uh uh, terugzetten die foto en
dat betekent ook en daarmee helpt ze je natuurlijk wel op een bepaalde manier,
ga maar door de pijn heen, laat de tranen maar gaan. Alleen wanneer je d’r
doorheen gaat, de pijn durft te voelen kun je ook het snelste weer loslaten en
gelukkig zijn met de nieuwe wereld die voor haar opengaat. Dit soort verhalen
zijn voor mij heel vertrouwd en het leuke is dat we dat nou hier gewoon met
elkaar kunnen delen terwijl je het lekker niet bewijzen kan.
Vraag uit de zaal: Maria Magdalena, kun je daar een paar woorden over
zeggen?
Reactie Hans: Halleluja, ik vertel d’r graag over, het is fascinerend maar ik
kan er een hele avond over vertellen. Dus even dit heel kort, Maria Magdalena,
zij was een meester naast de meester. Zij was de hoogst ingewijde van de
leerlingen, kan ik zo uit de bijbel ook aanwijzen hoe het zit, in de bijbel kun
je het lezen. Alleen deze bijzondere vrouw de belangrijkste leerlinge naast de
meester, de enige die hem echt begreep is door de kerkelijke traditie, die vond
dat vrouwen hun mond moesten houden en met gedekte hoofden moesten lopen, dat ze
niet mochten dopen en aanverwante artikelen, deze vrouw die moet haar mond
houden. En ze hebben van Maria Magdalena een bezetene gemaakt en een
overspelige, zo werd de meest bijzondere vrouw in de hele wereldgeschiedenis
klein gemaakt. In onze tijd beginnen we weer terug te vinden, haar eigenlijke
grootsheid, voel je. En het boeiende is dat heel veel mensen intuïtief aanvoelen
dit is het tijdperk van Maria Magdalena en Johannes. De twee belang-rijkste
leerlingen van de meester. En waar hadden die het over, die twee hadden het
altijd weer over; ga de weg naar binnen, luister naar je eigen innerlijk weten,
laat alle uiterlijke autoriteiten los, wees je eigen autoriteit. En het
Christendom gaat in deze tijd de fase eindelijk van Maria Magdalena en Johannes
binnen. We laten alle autoriteiten buiten ons los en we maken de stap naar wat
Maria Magdalena ons leerde, luister naar je eigen weten. Heel lang moest Maria
Magdalena zich stil houden. Van haar levensverhaal weten we alleen dat aan het
eind van haar leven is ze naar Zuid Frankrijk gegaan, heeft ze eerst bij
Marseilles gewoond en later heeft ze zich nog verder in het zuiden
teruggetrokken, in het verborgene geleefd. Alleen de grote ingewijden konden
haar vinden en konden haar om raad vragen. In het openbaar trad ze niet op, haar
tijd was nog niet gekomen, de mensheid was nog niet zo ver dat ze in staat was
de weg naar binnen te gaan. Daar is ze ook gestorven, in zuid Frankrijk maar
haar geest is daar levend gebleven en 1200 jaar later is in zuid Frankrijk de
beweging van de Katharen ontstaan. Een beweging ontstaan vanuit de geest van
Maria Magdalena, die is weer onderdrukt, vernietigd door de kerken, één miljoen
doden toen, maar nu, die geest van de Katharen begint zich nu over heel de
wereld te bewegen, mensen aan te raken, te bezielen en te inspireren. Wat we
vanavond doen is niks anders dan het oude weten dat ook de Katharen zo
inspireerde om dat met elkaar te delen. De geest van Maria Magdalena is nu niet
meer te stuiten, nu begint ze overal mensen aan te raken. En daarom, intuïtief
voelen mensen, zij is heel belangrijk voor onze tijd. En daarom komen er ook
allerlei boeken, die het niet helemaal begrijpen wat er nou eigenlijk gaande is,
dus die proberen haar levensverhaal te vertellen, soms ook te verplatvloersen
alsof ze kinderen had met Jezus enzovoort, flauwekul, onzin, kan ik d’r ook
meteen even bij zeggen, vanuit mijn weten, maar het gaat er om, wil je je laten
raken door haar inspiraties, haar boodschap, ga de weg naar binnen. Leuk hè, en
dat in een tijd dat we eindelijk ook begrijpen; mannen en vrouwen zijn
gelijkwaardig, hèhè. Maria Magdalena is een meester naast de meester, voel je,
dat gaat dus samen. Prachtig dat het nou in onze tijd gebeuren mag.
Dit lijkt mij een mooi moment om te sluiten en als ik dat doe dan wil ik jullie
zeer bedanken.
A, dat ik hier vanavond staan mocht, ik vind het zo heerlijk om te mogen
vertellen en als er dan zo veel mensen zijn die willen luisteren maar nog meer
die van binnen mee willen denken, mee willen voelen hoe het voor hun is en een
eigen proces beginnen dan is mijn feest compleet. Bedankt voor het feest wat
jullie mij vanavond gegeven hebben. Maar…ik zei het net al, altijd weer, ja
eigenlijk zouden jullie allemaal effe hier moeten komen kijken en dan hier
vandaan jullie gezichten zien. Weet je dat het prachtig is om nu naar jullie
gezichten te kijken en dat die d’r heel anders uitzien dan straks toen we
begonnen om half acht. Het lijkt wel of overal een soort maskertje weggegaan is,
of al jullie gezichten aanraakbaar zijn ge-worden, kwetsbaar zijn geworden, da’s
dus gebeurt vanavond, dat we allemaal op onze eigen manier kwetsbaar zijn
geworden. En waar dat gebeurt waar mensen zo kwetsbaar samen zijn daar is
Christus zelf in ons midden en ik heb ook mogen zien dat het ook vanavond diepe
werkelijkheid is geworden. Hij staat nog steeds, meer dan levensgroot in ons
midden en met zijn handen staat hij zo zegenend over ons uitgestrekt en vanuit
die handen komen allemaal lichtvonken die zo door de zaal dwarrelen en naar onze
harten gaan. En daarom is mijn slotwens zoals altijd; moge datgene wat Hij
vanavond in stilte aan jou gedaan heeft, in je hart heeft neergelegd, bewust
gemaakt, getroost, moge dat gezegend worden. Zodat je vanavond thuis, morgen
zult voelen dat er echt iets van binnen gebeurt is, als je dat voelt, geef dan
even een vrolijke knipoog naar boven en ga verder op je weg en weet dat je een
gezegend mens bent, die werkelijk heel persoonlijk door het leven gedragen
wordt. Bedankt, wel thuis, tot ziens.
***
*******
Met grote dank aan Hans Stolp voor al die keren dat hij naar ons, in Dokkum,
toegekomen is
met woorden van wijsheid, liefde, inzicht en vrede.
*******
***
Aan de hand van de antwoorden die Hans op verschillende vragen heeft gegeven is
het misschien leuk te vermelden dat er in Nederland sinds kort een nieuwe
politieke partij is. De partij voor Mens en Spirit. Deze partij baseert haar
politiek op spirituele grondslagen. http://www.partijvoormensenspirit.nl/Home.o3
|