|
VERSLAG VAN DE LEZING VAN
Hans Stolp
28 Maart 2007
Judas, verrader of ingewijde
|
Het thema van vanavond is Judas, verrader of ingewijde. En ik dacht, laat ik eens beginnen met een vraag eerst
aan jullie. En wil je zelf even antwoord geven van binnen en wil je dat antwoord effe onthouden. Als jij zou
moeten beschrijven wie Judas voor jou is, in een paar trefwoorden, hoe zou jij hem dan omschrijven? Het leuke
is namelijk, dat je met je eigen antwoord iets vertelt over de manier waarop jij met je eigen schaduw omgaat.
Zolang je Judas nog ziet als een schoft, zolang ben je kennelijk nog niet er aan toe om je eigen schaduw serieus
te nemen en te accepteren. Zie zo, dat is een stevig begin, de rest komt wel. De vraag is natuurlijk, juist ook
door de vondst van het evangelie, het Judasevangelie, dat onlangs in de bekendheid kwam; is hij nou de verrader
of is hij de ingewijde, die een offer bracht en hoe zit dat. Er valt een heleboel over Judas te vertellen en ik
maak dus een keuze en ik hoop dat we zo al doende iets meer zicht krijgen op zijn levensgeschiedenis.
Eerst dit: een Duitse denker, Friedrich Hebbel, die zei een keer, wat gek hè, Jezus had 12 leerlingen en maar één
van hen was een verrader. Hij zei, als Jezus vandaag 12 leerlingen zou kiezen, waarschijnlijk waren het allemaal
verraders. Hij bedoelde iets meer te zeggen over die schaduw, die donkere kant. Als je naar middeleeuwse
schilderijen kijkt en misschien kennen jullie bijvoorbeeld het beroemde schilderij van het Laatste Avondmaal van
Leonardo Da Vinci in Milaan. Een prachtig schilderij. Een heleboel afbeeldingen gaan er rond over de hele wereld.
Als je de kans krijgt daar eens op bezoek te gaan, moet je het doen. Ik kende het schilderij van de afbeeldingen
en toen ik in Milaan, in het klooster waar het hing, kwam, sprongen de tranen uit mijn ogen en ik jankte achter
mekaar door. Het schilderij raakt je tot in het diepst van je wezen en ik weet niet waarom, ik kan het nog niet
vertellen. Maar op dat schilderij en op andere, zie je Judas staan. En altijd weer bij de middeleeuwse
schilderijen zie je dat over de gestalte van Judas een schaduw valt. Alle andere leerlingen en Jezus zelf zitten
in het volle licht. Alleen over Judas valt die schaduw. Je ziet ook vaak dat hij als enige van alle leerlingen
met zijn rug naar de kijker toe zit. Alle andere kijken de zaal in, kijken de kijker aan. Alleen Judas draait
de kijker zijn rug toe, alsof hij meer geïnteresseerd in zichzelf dan in anderen. Hij is dus volgens de
middeleeuwse schilders iemand over wie de schaduw valt. Jung, de hedendaagse psycholoog zou zeggen, Judas
verbeeldt onze schaduw. En wat is dan onze schaduw. Onze schaduw zijn al die dingen, die donkere kanten van
onszelf, onze angst, onze verstopte teleurstelling, onze verstopte boosheid, maar vooral die kanten die we
zelf niet door hebben. Anderen om ons heen zien het altijd feilloos wat er aan ons mankeert, zelf hebben we
het maar niet door. Onze schaduw, die verdrongen donkere kanten van onszelf. En zolang je dus Judas veroordeelt,
zolang veroordeel je de schaduw. Zolang veroor-deel je, je eigen donkere kanten. Maar, we weten al, dat heeft
Jung ons ook geleerd, wil je echt een heel mens worden, wil je genezen, dan zul je eigen donkere kanten eerlijk
onder ogen moeten zien. En ze accepteren, want als je je eigen donkere kanten accepteert, dan kun je de weg naar
heelwording gaan. Als we eindelijk Judas accepteren, dan kunnen we als mensheid de weg naar de heelwording gaan.
Judas is een gevreesde naam. In Duitsland is het bijvoorbeeld bij de wet verboden om je kind de naam Judas mee
te geven. Dat mag gewoon niet. Niet dat iemand op het idee komt, maar het is ook nog een keer verboden, zo
gruwelijk is die naam verstopt. Allereerst maar dit: In 1975 is het evangelie van Judas gevonden. Het werd
gevonden in een codex, dat is een soort papyrusboek, waarin ook nog drie andere boeken stonden: De eerste
Openbaring van Jakobus, de brief van Petrus aan Filippus en de brief Allogenes of vreemdeling. Dit evangelie
van Judas is uiteindelijk in het bezit gekomen van een Zwitserse stichting en die heeft uiteindelijk de
publicatierechten verkocht aan National Geographic, die televisiezender. En die heeft dan vorig jaar, rond
Pasen 2006, dit evangelie in de publiciteit gebracht. Het is een heel boeiend evangelie en ik heb er drie
uitspraken uitge-haald, om even te laten zien in welke sfeer dit evangelie denkt over Judas. Dan staat er
eerst dit: dat Jezus tegen Judas zegt: "maar jij Judas, jij zult hen allen overtreffen, want jij zult de
mens offeren, die mij draagt. Jij zult allen overtreffen." En daarmee worden de andere leerlingen van Jezus
bedoelt en alle gedonkten. Want daar was sprake van in de tekstmark daarvoor. Jij zult allen overtreffen.
Nou dat is andere koek dan wij gewend zijn. Judas, als het uitschot, de verrader, de duistere kant en hier
staat: jij zult allen overtreffen. Waarom? Jezus zegt, omdat jij de mens zult offeren, die mij draagt. Wie
is die mij? Dat is de Christusgeest, de allerhoogste kosmische Geest, die bij de doop in de Jordaan in Jezus
was neergedaald en die steeds duidelijker door Hem heen begon te spreken. Jij zult de mens offeren, dat
lichaam offeren, die mij draagt, in wie ik naar de aarde mocht komen. Voel je? In die zin suggereert dit
evangelie meteen al heel duidelijk: Judas, jij bracht een offer. Want, de mens Jezus moest sterven, omdat
door de dood heen, de Christusgeest aan het kruis geboren kon worden. Judas bracht dus een offer. Het tweede
citaat is ook een leuke.Toen Jezus dat hoorde, lachte hij. Dat vind ik zo leuk, want nergens in de Bijbelse
evangeliën vinden we een lachende Jezus. We kennen wel een lachende Boeddha, maar een lachende Jezus eigenlijk
niet. Maar, in deze geschriften wel. Toen Jezus dat hoorde, lachte hij en hij zei tegen Judas: "jij dertiende
geest, waarom doe je zo je best? Kom op, spreek je vrij uit en ik zal geduldig naar je luisteren." Die benaming,
"jij dertiende geest", daar zit iets heel bijzonders achter. Bij ons is dertien een negatief getal, in de oude
traditie juist het tegendeel. Er zijn twaalf leerlingen, maar Jezus als de dertiende vormt het middelpunt van
die twaalf leerlingen. De dertiende is dus het centrum van de twaalf. Er zijn twaalf dierenriemtekens, de
dertiende staan in het centrum, verbindt al die dierenriemtekens. De dertiende is ook, de zon temidden van de
sterren. Nou mens, voel je wat een enorm hoge benaming? Jezus zelf, hij wordt in oude geschriften de dertiende
genoemd. En nu noemt hij ook Judas, de dertiende. Alweer een heel andere manier van aanspreken en beoordelen
dan wij gewend zijn. Het derde citaat is dit: hierin zegt Jezus tegen Judas: "Zie aan jou is alles gezegd. Hef
je ogen op en zie op de wolk en zie op het licht in de wolk en om de sterren die de wolk omgeven. De ster die
de leiding heeft, is jou ster." Hier wordt Judas vergeleken met een ster die de leiding heeft. Nu kennen we de
ster uit de Bijbel als bijvoorbeeld de ster van Bethlehem, die de wijzen wees naar Jezus. De ster die de
leiding heeft. De ster in Bethlehem wees ons de wijze naar een hele nieuwe toekomst die in dit kind open ging.
Ook Judas wijst ons de weg naar een nieuwe toekomst. Hoe dan? Eigenlijk heel eenvoudig. Als je de Judas in
jezelf, je schaduw aanvaardt en door die aanvaarding eindelijk die schaduw stap voor stap laat genezen. Hè,
hè, dan kun je eindelijk een heel mens worden. Dat is de bedoeling. We staan aan het begin van een ontwikkeling,
waarbij we zullen leren onze schaduw te aanvaarden en zo, stap voor stap de weg te gaan naar de hele mens, die
wij ten diepste zijn. Judas wijst ons de weg. Alleen door het donker heen, alleen door de schaduw heen, zullen
we die toekomst vinden. Als je dit geschrift nu zo ziet en je ziet hoezeer hier de rol van Judas, als een hele
bijzondere rol geschilderd wordt en je voelt in al die beelden die ik genoemd heb; Judas is kennelijk een hoge
ingewijde, volgens dit evangelie. Anders kan je niet de dertiende genoemd worden. Anders kan je niet zo groot
zijn dat je een offer kunt brengen. Hoe zit dat dan? Is hij nu de ingewijde of de verrader? Wat moeten we nu
denken? En je ziet heel vaak die groeiende tweedeling: dat in de kerkelijke wereld Judas als een verrader wordt
gezien en in de spirituele wereld vooral als de ingewijde. Zou het misschien zo kunnen zijn, dat hij misschien
beide is? Èn verrader èn ingewijde. Dat zou kunnen, maar dat antwoord komt later. Eerst eens kijken, want ook
dat is boeiend, hoe hebben de mensen nu door de eeuwen heen over Judas gedacht? Hebben ze altijd hetzelfde
gedacht? Nee, in de eerste eeuwen zie je in de oude geschriften en natuurlijk met name in de Nag
Hammadi-geschriften, dat zijn de geschriften van het spirituele Christendom, daar zie je Judas beschreven,
aangeduid, als een ingewijde. In de eerste eeuwen wist men het nog: Judas heeft een offer gebracht om de
meester door de dood heen te leiden. Deze traditie werd uitgeroeid door de groeiende kerkelijke traditie,
zeg maar zo rond 250, 300. Iedereen die nog zo'n spiritueel Christelijk geschrift in handen had, die werd
even een kopje kleiner gemaakt. Die werd echt vermoord. Deze uitroeiing is zo rigoureus gebeurd, dat er geen
enkel exemplaar van die spirituele geschriften overgebleven is. Eindelijk in 1945, na 1600 jaar, werden ze
onder het zand van Egypte teruggevonden. Voel je? Dus oorspronkelijk in de eerste paar eeuwen wist men nog,
Judas is een ingewijde, iemand die een offer heeft gebracht, hoe het verder ook zit. Maar, toen werd die
traditie vermoord, uitgeroeid, heel hardhandig en wat overbleef was de kerkelijke traditie.
In de kerkelijke traditie werd alleen maar Judas als de grote verrader benoemd. Het gekke is - en ik denk dat
het jullie ook zo vergaan is - niemand heeft zich ooit afgevraagd: wat voor verlangens had Judas nou? Wat voor
idealen had hij? Wat voor type mens was het? Wat voor angsten beleefde hij? Het stempel de verrader was al
genoeg en we dachten eigenlijk niet meer aan de mens daarachter. Voel je? Dat is eeuwenlang zo geweest; vanaf
300, Judas de verrader. Maar, in de tijd van de verlichting, toen het denken in de mensheid zich begon te
ontwikkelen - en dat is een periode, zeg maar 1650 - 1789, vanaf die tijd zag je heel langzaam veranderingen
komen in dat beeld van Judas. En heel boeiend is, wie is nou de eerste die dat beeld veranderd? Nou, dat is
Bach, voor zover we kunnen terugvinden. Bach, in zijn Matheüspassion. En die Matheüspassion stamt uit 1729. En
daar zegt Bach dat. En dan laat hij het koor dit zingen in die Matheüspassion: ik ben het, ik moet boeten aan
handen en aan voeten gebonden in de hel. Die slagen en die banden en wat Gij hebt verdragen, dat heeft mijn
ziel verdiend. En dan moet je weten dat bij Bach in de Matheüspassion en ook in andere stukken, als hij het
koor laat zingen, dan vertegenwoordigt het koor de gehele mensheid. Dus hier laat hij zeggen, nee, het is niet
die ene man van toen, ik ben het, wij zijn Judas. Wij hebben op de een of andere manier De Meester verraden.
Dat is een enorme stap geweest in die tijd. Om in plaats van te wijzen, die schoft, die verrader, enz., die
stap te maken naar binnen en te zeggen nee nee, het gaat niet om die man van toen, het gaat om de ontdekking
dat Judas in mij woont. Ik heb zo'n schaduw, ik laat soms mensen in de steek. Ik verraad soms mensen zonder
dat ik het zelf door heb. Voel je? Judas leeft in mij. Een enorme stap die Bach daarmee gedaan heeft. In de
vorige eeuw zie je dan, vanaf zeg maar 1950, dat die ontwikkeling heel snel gegaan is. Er is een prachtig
boekje verschenen van Marie Noël en dat boekje heet op z'n Duits `Erfahrungen mit Gott` en daarin beschrijft
ze hoe ze van kind af aan met God geleefd heeft en daarin vertelt ze ook hoe ze als kind bij haar grootouders
logeerde. En haar grootvader las aan tafel uit de Bijbel voor. En daar las hij voor over het lot van Judas.
En dan las hij voor: "het ware beter geweest als hij niet geboren was. En ineens zegt ze, kreeg ik het zo te
kwaad, een vriend van Jezus, waarom moet die zo afgekat worden, dat er gezegd wordt, het ware beter geweest
dat hij niet geboren was? Hoe kan God, hoe kan Jezus zo onaardig zijn tegen die ene mens die kennelijk de weg
kwijt raakte? Ze kwam in opstand. En ze vertelt in haar boek dat ze met haar vragen over Judas - kind van 8
jaar - naar haar grootmoeder rende - haar grootmoeder was de vraagbaak in die tijd. En ze vroeg: Grootmoeder
hoe kan dat nou, hoe kan God nou zo´n mens veroordelen? God is toch liefde?
En haar grootmoeder zei alleen maar: `ach kind, dat kunnen wij niet begrijpen, dat moet je alleen maar
aanvaarden.` Ik vind dit zo´n boeiend verhaal. Die oude generaties, mijn grootouders konden het ook nog:
`dat moet je maar geloven`, maar wij kunnen dat niet meer.
Wat we met ons hoofd niet vatten kunnen, dat kunnen we niet zomaar geloven op gezag en daarmee begon de grote
verandering in het Judasbeeld. In 1987 verscheen er ook in Duitsland, een boek van Louise Rinser en dat heette
`Mirjam`. Het is ook in het Nederlands vertaald en het is ook in Nederland vrij bekend geworden. Mirjam is
Maria Magdalena. En in dat boek ook een citaat over Judas en Judas noemt zij in dat boekje `Hoeda`. En dan laat
ze Maria Magdalena (Louise Rinser) zeggen: `Arme Judas, wanhopige revolutionair.` Toen die eindelijk inzag dat
Jezus niet degene was voor wie hij hem hield, ging hij heen en hing hij zich op aan een boom. Donkere
tweelingbroeder van Jezus. Ze stierven beiden op dezelfde dag. Beiden aan het hout. Beiden de verstikkingsdood.
Hun beider namen blijven in alle eeuwigheid met elkaar verbonden. Jezus het licht, Judas zijn aardse schaduw.
Is het niet prachtig? `Donkere tweelingbroeder van Jezus.` En hier raakt ze de kern heel precies. Als het
Goddelijke Licht op aarde begint te stralen, dan roept dat licht ook een schaduw op. Want, hier op aarde
heeft elk licht een schaduw. Zonder die schaduw kon dat Goddelijke Licht op aarde niet geboren worden. Dank
je wel Judas, dat jij een offer bracht om die noodzakelijke schaduw te vertegenwoordigen, in je leven uit te
beelden en te dragen. Donkere tweeling-broeder van Jezus, licht en schaduw en alleen die beide aspecten vormen
de volheid van het aardse leven.
In 1975 was er inmiddels al een boek verschenen van Wouter Jens. Bij Ten Have ooit uitgegeven en vertaald als
`De zaak Judas`. En Wouter Jens doet in dat boek een oproep om Judas zalig te verklaren en zelf heilig te
verklaren. Eigenlijk, zegt hij, is Judas een heilige, iemand die een offer gebracht heeft. Raoul Nieman, een
ander, die zegt zelfs in zijn boek Jesus wer bist du? Eigenlijk zou er ook een Judaspassion geschreven moeten
worden. We hebben nu de Matheüspassion en daarin wordt het lijden van Jezus beschreven. Maar met evenveel
recht kun je een Judaspassion schrijven over het lijden van Judas. En Eugen Drewermann, een bekende theoloog,
- je mag het allemaal vergeten hoor, maar dan krijg je een beetje gevoel voor de ontwikkelingen - die zegt:
In Judas komen wij een mogelijkheid op het spoor, waaraan wij allemaal deel hebben. We komen een mogelijkheid
in ons zelf op het spoor: Judas leeft in ons. En wat ik nu zo fascinerend vond toen ik deze gegevens vond en
op een rij zette; In de moderne tijd hebben wij al denkend dezelfde inzichten gekregen als de esoterische
traditie - het oorspronkelijke spirituele Christendom - intuïtief en vanuit verlichting wist, zoals het in het
Judasevangelie beschreven staat. Voel je? Al denkend kwamen tot het inzicht: hij is niet alleen maar die
verrader. Hij beeldt de schaduw uit. Hij was noodzakelijk, opdat het Goddelijk Licht op aarde kon schijnen.
Judas heeft geleden om die opdracht te vervullen, enzovoorts. Denkend, deden we langzamerhand, stap voor stap,
dezelfde ontdekking als de ingewijden vroeger in de oude tijd, in die eerste eeuwen al wisten.
Ik denk dan ook dat het niets voor niets is, dat het Judasevangelie nu, uitgerekend in deze tijd gevonden is.
Ik vind het zo boeiend. Eerst is het evangelie van Maria Magdalena gevonden. En die vondst van het evangelie
van Maria Magdalena heeft bewerkt, dat we op een hele nieuwe manier tegen Maria Magdalena aan leren kijken. We
ontdekten: zij is de belangrijkste leerling van Jezus. Ze steekt met kop en schouders boven de mannelijke
leerlingen uit. Ze is helemaal niet die hoer en die overspelige en die bezetene, die de kerkelijke traditie
ervan gemaakt heeft. En eindelijk hebben we dat begrepen en beginnen we dat een plaats te geven in ons hart.
Het lijkt alsof de geestelijke wereld zegt: en nu nog een stapje verder, nu even kijken naar Judas. En nu zien:
ook Judas, hem is geen recht gedaan in de kerkelijke traditie; hij is anders dan jullie ooit geleerd hebben.
Kijk maar, kijk maar, kijk maar. En het boeiende vind ik, dat als het ons lukt anders te kijken naar Judas en
anders met hem om te gaan, zullen we daardoor ook anders met onze eigen schaduw omgaan? Nadenken over Judas
is niet iets leuks, iets gezelligs, iets vanuit je hoofd: och je kunt er ook anders naar kijken; het gaat
heel direct over onszelf. En ik denk daarom en daarom alleen, heeft de geestelijke wereld het zo geleid, dat
precies op deze tijd, nu we eraan toe zijn, het ook met ons denken te pakken. Ok, kijk, hier zijn alle
gegevens. Nu kun je het goed begrijpen en duidelijk begrijpen. Mooi hè. Als je nu eens even verder kijkt en
vraagt: wat weten we eigenlijk van het leven van Judas, is daar wat meer over bekend? Ja, als je goed kijkt,
weten we wel wat meer. En dan worden er allerlei dingen duidelijk. We weten dat Judas, als enige van de
leerlingen, kwam uit Judea. Judea is de streek rond Jeruzalem. Alle andere leerlingen kwamen uit Noord-Israël,
uit Galilea en dat is het gebied rond het meer van Kapernaüm. Is dat belangrijk? Ja, want het meer van
Kapernaüm, nog steeds het meer van Galilea, als je daar ooit komt - kan ik je zeer aanbevelen - dat is de
mooiste streek van Israël. De natuur is daar prachtig. Dat is heel dromerig, heel verstild, heel mystiek. Als
je ergens engelen zou willen zien, dan moet je daar wezen. Zo mystiek is de sfeer daar. Kun je je voorstellen
wat ik bedoel? Vandaar ook dat alle leerlingen, die uit die streek kwamen, dat waren dromers, die een
natuurlijke verbinding met de geestelijke wereld hadden. Dat hadden al die mensen daar nog. Maar, de mensen
die uit Judea kwamen; Judea was een heel dor landschap. Het lag vlak bij de Dode zee. En bij de Dode Zee
groeit helemaal niks. Het zit vol met zout en kilometers daarom heen groeit niks. Een dode wereld. En de
mensen in die streek - je zou ze kunnen vergelijken met de mensen van onze tijd in de Amsterdamse
grachtengordel - allemaal in het hoofd, maar ze weten niet meer waar een ei vandaan komt en ze hebben geen
natuurlijke verbinding meer met de natuur en met de geestelijke wereld. Voel je een beetje? Judas was een
man, door zijn afkomst, die heel sterk in zijn denken zat. Intuïtieve verbinding met de geestelijke wereld?
Flauwekul. In onze wereld zou hij lid geweest zijn van Skepsis, weet je wel? Die organisatie die niets moet
hebben van alles wat bovennatuurlijk is. Dat is typisch Judas. En hij dacht dan ook; die Meester van mij,
die wordt straks koning van Israël. Want, hij was naast dat rationele van hem, ook nog eens een politieke
idealist. Politiek, want idealisme over de geestelijke wereld had hij niet. Alles was alleen maar aards?
Voel je? En daarom waren zijn idealen ook aards. En hij hoopte dus dat zijn Meester ooit een keer de koning
van Israël zou worden, alle Romeinen eruit zou donderen en weer recht en vrede voor het volk zou brengen.
En daar had hij steeds alles voor over. Dat de Meester andere dingen zei, het drong niet tot hem door. Dat
de Meester het had over een koningschap in het hart, het drong niet tot hem door. Hij vertaalde alles plat
aards. Hij begreep de Meester dus niet. Maar hij kon ook niet anders, voel je? En toen gebeurde het. Na de
inwijding van Lazerus, die Johannes werd, ofwel de opwekking van Lazerus, hoe je het maar noemen wil - dat
is vlak voor de stille week gebeurd - toen stond Jezus op het toppunt van zijn populariteit. Alle Joden
waren enthousiast. Nu heeft deze Meester zelfs de dood overwonnen! En Judas dacht ha, nu gaat het gebeuren.
Nu zal de Meester aan het hoofd van de troepen gaan staan. Nu zal hij de opstand beginnen en nu wordt Hij
koning. En wat doet Jezus? Hij verstopt zich drie dagen lang. Onvindbaar, voor de leerlingen en voor de
andere mensen. En het enthousiasme van de mensen ebt weg. Hij laat het juiste moment voorbij gaan. En Judas
denkt: ahh, alles waar ik drie jaar voor gestreden heb, gehunkerd heb, het gaat voorbij, wat moet ik doen!?.
En hij komt, geïnspireerd door Lucifer, de duivel, op het idee: Ik schakel de Farizeeërs in en de Romeinse
soldaten en ik stuur wat gewapende mannen op hem af. En als dat gebeurd, dan zul je vanzelf zien, dan gaat
Jezus en zijn leerlingen zich verdedigen. Hup de strijd breekt los, de oorlog breekt uit, de opstand.
Kortom, hij bracht het verraad, deed het verraad - met van hem uit goed bedoelde motieven - om zijn Meester
even voor het blok te zetten. Zo begon het bij Judas. En zo is eigenlijk, vanuit zijn levensgang, het best
begrijpelijk, waarom het zo gaat. Even een paar details; op oude schilderijen wordt hij altijd afgebeeld met
een rode baard. En daarmee wordt aangeduid, hij is anders dan anderen. Hij wordt ook afgebeeld als iemand
die altijd het zout morst. En weet je, zout is symbool van ons Hoger Zelf. Jullie zijn het zout der aarde.
Met de kracht van je Hoger Zelf kun je de aarde genezen. Maar Judas zit helemaal in zijn ratio en dus in
zijn ego. En hij is zijn verbinding met zijn intuïtieve innerlijke weten en daarmee het Hoger Zelf, kwijt
geraakt. Hij morst zout. Voor wie oren heeft om te horen of voor wie de taal van het beeld kan verstaan, is
het duidelijk. Johannes zegt ook dat hij een dief is. En dat hij dus in een hebzuchtige sfeer is terecht
gekomen. Dat is het lot van Judas. En dat is de menselijke weg waardoor hij gekomen is tot het verraad van
Jezus. Van hem uit, uit goed bedoelde motieven, als je het zo van hem uit bekijkt. Maar de ellende is, het
is dus begonnen met helemaal in zijn hoofd komen en de verbinding met zijn hart kwijt raken. Weet je wat ook
zo fascinerend is. In die oude geschriften wordt Judas met een bepaalde term, een ontijdig geborene, genoemd.
Dat is een term waarmee ook Paulus wordt aangeduid. En een ontijdig geborene - het is zo'n boeiende uitdrukking
hè - iemand die te vroeg geboren is, nou op een bepaalde manier is hij te vroeg geboren. Hij mocht in zijn tijd
al iets uitbeelden, wat pas in onze tijd echt begint te spelen. Namelijk, het lot mocht hij uitbeelden, van een
mens die helemaal in zijn hoofd terecht komt. En die de intuïtieve innerlijke verbinding met de geestelijke
wereld kwijt raakt. En die daarmee ook helemaal in het ego terecht komt. En van een innerlijk weten niet meer
weet. En van vertrouwen op een grotere werkelijkheid niet meer weet. Hij mag het lot uitbeelden van de rationele
mens, die in zijn ratio is vastgelopen. En dat is de mensheid van nu. Dat vind ik zo boeiend. En ook daarom voel
je, moest dit evangelie nu gevonden worden. Opdat het beeld van Judas heel duidelijk zou gaan oplichten als een
voorbeeld voor onze tijd. Er is ook wat bekend over vorige incarnaties van Judas. En ook dat is weer fascinerend,
daar kun je uren over doorvertellen, dus heel kort: de laatste incarnatie, voordat hij geboren werd als Judas
uit Iskariot, een leerling van Jezus, was hij geboren als de man, die de naam kreeg Judas de Makkabeër. En dat
was zeg maar 180 voor Chr. En in die tijd was er een Syrische koning Antiochus de Vierde Epifanes en die had
Israël bezet, maar die had ook nog eens de tempel ontwijd. Die had in het Heilige der Heilige - dus de meest
Heilige plek van Israël, waar de ark stond, waar alleen maar één keer per jaar de Hoge Priester mocht binnen
gaan en verder niemand, want daar woonde God - Antiochus de Vierde Epifanes, die Syrische koning, had daar
een heel groot afgodsbeeld laten zetten en dat noemde hij Antiochus Zeus. Naar zichzelf en de Griekse oppergod.
En hij dwong iedere Jood om aan dat beeld te offeren. Voor de Joden is die tijd, zeg maar 180 voor Chr., zij
hadden het gevoel, nou is de tijd van de Antichrist aangebroken. Want zo erg, het Heilige is ontwijd en in
plaats van te knielen voor God, moeten we voor zo'n afgodsbeeld knielen. De Joden kwamen in opstand onder
leiding van de vader van de latere Judas de Makkabeër, Mattatias. En Mattatias stierf al snel en zijn oudste
zoon Judas nam de leiding van de opstand tegen de Syriërs over. En hij kreeg al heel snel de bijnaam Judas de
Makkabeër, de Hameraar, omdat hij met veel geweld het Syrische leger en de Syrische koning uit Jeruzalem wist
te verdrijven. En hij wist het zelfs voor elkaar te krijgen om de tempel weer helemaal te vernieuwen. En dat
feest, het feest van de tempelvernieuwing, wordt nog altijd door de Joden gevierd. Het is een heel belangrijk
feest. En dat is nou zo gek. In die incarnatie, als Judas de Makkabeër, had hij natuurlijk ook heel veel
politieke idealen. De Syriërs eruit donderen, Israël weer vrijmaken, de tempel herstellen. Maar, in die
incarnatie waren deze idealen heel positief. En nu komt hij met dezelfde impuls, politieke idealen, weer
terug. En nu werkt ze tegen hem. Zo zie je even, hoe het door de incarnaties heen, kan lopen. Niet alleen
met hem, maar ook met ons. En hij kon in deze incarnatie niet de stap maken naar: oh ja, er is een diepere
werkelijkheid, dan alleen het politieke idealisme. Wat mij heel duidelijk is geworden, is dit. En ik hoop dat
jullie dit goed kunnen vatten. Het komt doordat ik zelf veel met gestorvenen mocht communiceren. En als je met
gestorvenen mag communiceren doe je deze ontdekking: dat gestorvenen heel erg gevoelig zijn voor wat wij denken
en zeggen. Als wij nu kwaad spreken over gestorvenen, voelen gestorvenen dat regelrecht als een steek in hun
eigen hart. Dit is heel wonderlijk. Ons, wat wij nu van binnen ervaren als van ons, onze gedachten, onze
gevoelens, helemaal privé van ons, in de geestelijke wereld staat dat buiten ons, zien we dat in grote beelden
om ons heen. En wat we hier als buiten ervaren - de andere mensen, jullie gezichten, ik zie jullie, ik ben
verbonden met jullie, maar jullie staan toch buiten mij - in de geestelijke wereld voel je dat als één. Kun je
je nu voorstellen? Als dat klopt, zullen de gestorvenen dus heel direct voelen wat wij over hen denken of zeggen.
Ik heb het heel goed geleerd. Één keer heb ik iets lelijks over mijn moeder gezegd, maar diezelfde avond stond
ze naast mijn bed om te vertellen dat ze daar erg veel last van had in de geestelijke wereld, ze was gestorven.
En ik was bezig om te verwerken wat ik met haar beleefd had. En ik stond dus even te schelden. Maar, ze kwam dus
even vertellen, Hans, ik heb er heel veel last van. En ik weet dat het zo werkt. Als je dit nu in je achterhoofd
houdt - heel belangrijk om dit te weten natuurlijk in je eigen omgang met gestorvenen - kun je je nu voorstellen
als ik zeg: Judas heeft er ontzettend veel last van gehad. Tweeduizend jaar lang door mensen over heel de wereld,
zo veroor-delend, bijna met haat, met afweer, met angst, besproken te worden. En al die eeuwen, heeft hij al die
steken in zijn hart van duizenden mensen over heel de aarde, moeten verdragen. Het ware beter geweest als hij
niet geboren was. Dan zou hij dat zware lot in de geestelijke wereld niet hoeven te verdragen hebben. Voel je?
Kortom, ik denk, het is de hoogste tijd om op een andere manier over Judas te leren spreken. Zowel voor onszelf,
dat heb ik al duidelijk gemaakt, maar nu ook voor Judas. Mogen wij hem eindelijk leren begrijpen. Van dat
bombar-dement van haat, agressie, veroordeling, waaronder hij nu al tweeduizend jaar lijdt. Ik denk dat het een
hele belangrijke opdracht is als we dit zo leren doen. Ik zei, en ook dat is tragisch omdat Judas een mogelijke
kant van het zelf uitbeeldt, Judas, de Bijbel maakt het zelfs duidelijk als je het goed leest. In het
Johannesevangelie staat het. Er staat dat eerst de duivel Judas inspireerde en zei: ga maar naar de Hoge
Priesters en maak maar een afspraak om de soldaten naar hem te brengen. Het verraad is geïnspireerd door de
duivel. En dan wordt er verteld over het laatste avondmaal. Dan zitten ze voor het laatst met elkaar te eten.
En dan zegt Jezus: één van jullie zal mij verraden. En na afloop van dit gesprek - daar zal ik nu verder niet
over uitwijden - maar dan staat er: en toen voer de satan in Judas' hart en hij stond op en ging naar de
Farizeeërs. Eerst de duivel, toen de satan. Eerst Lucifer, toen Ariman. De beide krachten van het kwaad namen
bezit van hem. En als je eenmaal op die weg terecht gekomen bent, daar zit - dankzij het helemaal in je ego
terecht komen, in je ratio terecht komen, verbinding met het innerlijk weten, met het Hoger Zelf kwijtraken
- dan kom je in de macht van, eerst van de duivel en dan van de satan. Begrijp je waarom dit tragische lot
daarop uitlopen moest? Dat hij uiteindelijk zelf aan zijn leven een einde maakte. De beide machten van het
kwaad, de overmacht waren tot die laatste definitieve daad. Met deze levensgang beeldt Judas dus een
mogelijkheid uit voor ons. In deze tijd staan wij allemaal voor een keuze. Wij kunnen kiezen voor het leven
van Judas of wij kunnen kiezen voor het leven van Jezus. Het leven van Jezus betekent: knokken met je ego,
de weg van transformatie, heelwording en dàn voelen hoe die diepere kracht van het Hoger Zelf, de
Boeddhanatuur, de geest, de innerlijke Christus - alle religies wisten daarvan - maar dan ga je voelen hoe
die kracht geboren wordt in jezelf. Dat is de weg van Jezus. Als je op de weg van Judas komt, dan kom je
dus op de weg van de ratio, alles ontkennen wat het ratio niet begrijpen kan, enzovoorts, dan kom je in de
sfeer van het ego, in het oordelen en het is een hele sluipende weg. Je ziet het aan Judas. Hij dacht het zo
goed te bedoelen, zijn Meester echt een handje te helpen, zodat de opstand eindelijk zou beginnen. Maar, hij
had niet echt geluisterd naar de Meester. Hij was niet meer in staat te luisteren naar de Meester, omdat hij
naar zijn Meester keek door de bril van zijn eigen ego, van zijn verwachtingen. En als je zo het spoor bijster
raakt en je kunt niet eens meer echt luisteren naar de ander en je komt helemaal in je eigen spel terecht, dan
wordt je wel het kanaal, eerst voor Lucifer en dan voor Ariman. Wij staan voor de keuze. Ik ben me echt bewust
dat deze keuze het gebeuren van deze tijd is. Ik zeg dat, omdat ik denk, ja, nou, velen zullen iets hebben van
waar heb je het nu over? In het diepst van ons wezen staan we echt voor deze keuze. De meeste maken deze keuze
onbewust, laten zich meeslepen door de sfeer van de tijd, de omgeving, wat er in hun innerlijk gebeurd,
enzovoorts. Maar toch is het een keuze. Wordt je maar bewust. Welke weg wil je kiezen? Welke denk je dat het
zijn moet? Er zijn mensen die vragen - en er zijn ook veel kloosterlingen die dat deden, als ik de literatuur
van vroeger nakijk - en die stellen deze vraag en dat kun je je wel voorstellen, die zeggen hoe kan dat nou?
Twaalf leerlingen, die leefden dag in, dag uit met Jezus, die voelden dus dag in, dag uit de kracht van die
Christusgeest, de kracht van die Kosmische Liefde die door Jezus heen straalde. Hoe kan dan één van die
leerlingen juist de weg van het kwaad opgaan? Is dan die kracht van de Christusgeest niet alles overheersend?
Ja, die is allesover-heersend. Maar die is zo overheersend, dat die zowel het donkere als het licht aan het
licht brengt, naar de oppervlakte. Als de Christusgeest in ons aan het licht begint te komen, zal eerst al
het donker aan het licht komen.We leven in een enorm fascinerende tijd hè.
Een klein zijstapje, maar dat is zo leuk, want dan zie je de grotere verbanden. Volgens de Egyptische traditie,
heel kort samenvattend, begint de grote transformatie van de aarde en de wereld op 17 september 2001. Het is
een eeuwenoude voorspelling, 10.000 jaren voor Christus en het staat ook nog afgebeeld in de piramide van
Cheops. Het zijn gewoon hele oude feiten. Omgerekend naar onze jaartelling, 17 september 2001. Veel mensen
denken dan: 11 september? De Twin Towers? Hoe kan dat nou? Want er staat ook nog in de Egyptische traditie,
dat dan de energieën beginnen te stralen, die de mens zullen maken, zoals Hij is, die ons geschapen heeft.
Dus de Heilige energieën gaan werken aan ons en brengen ons Hoger Zelf aan het licht en maken ons daardoor
Goddelijk, want die kracht is Goddelijk. Voel je? En die energieën beginnen dus vanaf 17 september 2001 te
werken en wat gebeurt er? Twin Towers. Ja, als ze gaan werken, komt eerst onverhuld, al het donkere aan het
licht. Ieder mens die er voor kiest om de weg naar het Hoger Zelf te gaan - de weg van Jezus - en die probeert
vanuit de beperktheid van het rationele denken, naar het weten van het hart af te dalen, die krijgt de ene
donkere levensles na de andere op zijn of haar bordje neergelegd. Het kan niet anders dan zo. Voel je? Nu, ik
denk dat het heel wezenlijk is om dat te voelen. Als het Christuslicht gaat stralen en je staat ervoor open
en je kiest daarvoor: die weg wil ik gaan, dan komt het donker onverhuld aan het licht. Judas, hij verbeeldt
ons eigen donker, dat dan aan het licht komt, dood loopt en sterft. Ze zijn beiden ongeveer gelijktijdig
gestorven, Jezus en Judas. En weet je wie er eerst stierf? Eerst Judas. Eerst sterft het ego, voordat het
Hoger Zelf geboren wordt. Voel je die diepe samenhang? Ook daarin beelden ze samen het allerdiepste gebeuren
in onszelf uit. Goed, de beginvraag was: Is hij nu een verrader of een ingewijde? En mijn antwoord is: hij
is het beide.
Hij is inderdaad een ingewijde. En ik geloof heilig, ik weet het ook zeker, dat hij in de Geestelijke wereld,
voor hij afdaalde naar dit leven, de rol op zich nam van de verrader. Maar, ieder mens heeft ook altijd weer
keuzes. Dat klinkt gek. Dan komen we in dit lichaam en die keuze voor de ratio is wel zijn keuze. Hij kon
niet zeggen: ja, ik moest nu eenmaal dat offer brengen, ik kan er ook niets aan doen. Voel je? Nee, nee,
nee, we zijn ook verantwoordelijk voor onze eigen daden. Waarschijnlijk had Judas karmisch gezien deze les
ook nodig voor zijn verdere groei en paste het zo in elkaar. Maar, hij was de verrader. Ik ben me zo bewust
dat alles hier op aarde in dit leven -en dat zullen wij heel sterk in de spirituele traditie moeten leren -
is dualiteit. Het is licht en donker. En wij hadden zo de neiging of alleen licht of alleen donker,
enzovoorts. En de spirituele traditie heeft ook de neiging om het donkere een beetje over te slaan. Het is
beide. Dus Judas is èn de ingewijde die een offer brengt - dank je wel Judas en hij beeldt daarmee iets uit
van mijzelf, waar ik heel veel van kan leren, echt, dank je wel - en tegelijkertijd, hij blijft ook de
verrader, verantwoordelijk voor de daden die hij in dat leven gesteld heeft. Voel je? Beide blijft hij. En
het één moet je niet uitspelen tegen het ander.
Ik hoop dat we zo de patstelling kunnen overbruggen tussen, enerzijds de kerkelijke wereld die zich helemaal
vastgebeten heeft in de rol van de verrader en anderzijds de spirituele traditie, die met het nieuwe evangelie
in de hand roept van aha, zie je, hij is een ingewijde. Ja, ja, wacht effe, het is beide, dualiteit, licht èn
donker. En hij zal de eerste zijn, als we hem ontmoeten, om ons vertellen hoe zeer hij zelf gegroeid is door
dit donkere lot. Want ook aan donkere ervaringen kun je juist zo groeien. En Judas zal de eerste zijn om ons
dat vertellen. Tot slot, maar dat is een klein detail, er zijn zoveel details, maar deze vind ik wel leuk. We
zijn bijna aan het begin van de Pasen en dan zie je ook het beeld, dat er verteld wordt, dat Judas Jezus
verraden heeft voor 30 zilverlingen. En je voelt wel, al die beelden zijn hele veelzeggende beelden. Niet
zomaar. Dertig is het getal van de maan. De maan doet er 30 dagen over, ongeveer, om weer vol te worden en
door de cyclus heen te gaan. Zilver is de kleur van de maan. Judas verraad Jezus als de maan. Wat wordt
daarmee bedoeld? Daar wordt iets heel dieps mee bedoeld. En ik hoop dat ik dat heel simpel in een paar
woorden kan uitleggen. Maar, het is dè essentie waar we voor staan. De maan en een maanreligie, symboliseert
het indirecte weten. De maan krijgt het licht van de zon en straalt dat via de omweg van zichzelf naar ons
door. Het maanlicht is zonnelicht via de omweg. Het zonlicht is direct licht. En daar gaan we ook heerlijk
in zitten en staan. Voel je? Een maanreligie is een religie, waarbij het Goddelijke weten via de omweg van
het vingertje - geboden, voorschriften, profeten - naar ons toekomt. Via de omweg van geboden, voorschriften,
priesters, komt het naar ons toe, maanreligie. Een zonnereligie is een religie, waarin het Goddelijk weten
regelrecht zomaar in ons hart open gaat. De zon schijnt en door het schijnen van die zon bloeit het weten in
ons hart open. Dan hebben we geen verboden meer nodig, geen voorschriften, geen priester meer nodig. We weten
zelf. Mooi hè? Alle religies, eigenlijk tot nu toe, waren maanreligies. Jezus, die kwam nu om dat Goddelijke
weten, de innerlijke Christus, naar ons toe te brengen, zodat we eindelijk in de sfeer van het innerlijk
weten - zonder religie - zouden leven. Maar, daar begreep Judas niets van. Hij dacht: Jezus is de zoveelste
Meester, die even komt vertellen met het vingertje hoe het moet, die weer voorschriften komt geven, die weer
regels komt geven. Hij vertegenwoordigt de maanreligie, het indirecte weten. Nee, Jezus kwam de innerlijke
Christus brengen, zodat we allemaal zèlf zouden weten. Hij kwam juist ons die stap brengen van maanreligie
naar zonreligie. En arme Judas. Deze stap kon hij, die zo in zijn hoofd zat, in de ratio, niet begrijpen. En
daarmee begreep hij het grote geheim van Christus niet. En daarmee kon hij zo scheef groeien. De moraal van
dit verhaal, heel simpel, ken jij je eigen Judas? Dat is de eerste. Kun je ook proberen mild te worden voor
je eigen Judas? En kun je met die mildheid voor jouw eigen schaduw, jouw innerlijke Judas, Judas helpen
bevrijden van dat gruwelijke lot, waaronder hij nu al 2000 jaar gebukt gaat. En kun je de opdracht van
deze tijd vervullen, om te groeien naar de kracht van dat innerlijke weten. Die stap te maken naar de
zonnereligie, de innerlijke Christus. Voel je? En alle uiterlijke autoriteiten los te laten. Durf maar.
Bijbel, Koran, Priester, Paus, laat de hele rataplan los. En durf te luisteren naar je eigen innerlijk
weten, de innerlijke Christus, het zonnelicht dat open gaat. Als je dat doet, dan kies je voor de weg van
Jezus. Doe je het anders, blijf je in de maansfeer hangen - vingertje, geboden, bewijzen met het hoofd -
dan kom je op de weg van Judas terecht en dat is een doodlopende weg. In deze tijd hebben we allemaal een
keuze.
Vragen:
1. Eindelijk een uitleg over Judas die ik eigenlijk al heel lang wist, maar niet onder woorden kon brengen.
Heel erg bedankt.
Dat vind ik nou leuk. Dat hoor ik vaker van mensen, die zeggen: Wat jij vertelt, eigenlijk wist ik het al.
En dat is zo mooi, dat in deze tijd dat eigenlijke weten steeds meer naar boven komt. Ik herken het van
mijzelf toen ik voor het eerst op het idee van karma en reïncarnatie kwam. Ik was al predikant en ineens,
als een bom, sloeg het in. En ineens dacht ik, maar eigenlijk heb ik het altijd geweten. En dat is het
boeiende van deze dingen: eigenlijk heb ik het altijd geweten. En dat betekent dat je innerlijk weten spreekt.
En dan zitten we dus bij de kern.
2. Judas ingewijde versus verrader. Jij zult allen overtreffen, want jij zult de mens offeren die mij draagt.
Was de rationele Judas zich bewust dat hij werktuig en ingewijde was? En ben jij je dat als mens zelf bewust?
Waar kan ik die Egyptische voorspelling betreffende 2001 vinden?
Om met het laatste te beginnen: in mijn boekje, "De bijzondere tijd waarin wij leven," daarin kun je
uitgebreid, al die verschillende voorspellingen over onze tijd vinden.
Ik vermoed dat Judas het zich niet bewust was, dat hij werktuig en ingewijde was. Plato zegt al, als wij
afdalen naar de aarde, gaan wij door het bad der vergetelheid heen. En heel veel dingen van oud weten
worden dan toegesloten. En als je de weg naar binnen gaat, dan wordt je je vaak weer dat oude weten weer
bewust, waar we het net over hadden. Dan vind je weer terug wat je eigenlijk weet. Maar, als je in de sfeer
van je ratio terecht komt, dan kun je wel nagaan, dat je dan niet bij je innerlijk weten terecht komt. Want
de ratio zegt meteen, dat bedenk je zelf, enzovoorts, en neemt dat niet serieus. Dus ik vermoed dat de mens
Judas als het ware afgesloten raakte van zijn eigen weten en daarom ook niet meer wist dat hij werktuig en
ingewijde was.
Ik heb jullie het nog niet verteld, maar er is een prachtige legende over Judas, een hele oude. Ik zal het
heel kort samenvatten. Maar, die is fascinerend om in tot in details te bekijken. Daarin wordt vertelt dat
hij als kind in een mandje werd gelegd en aan de golven van de zee werd toevertrouwd en zo terecht kwam op
een eiland, Ithaka, en door de koningin van dat eiland liefdevol werd opgenomen. Judas, die in een mandje
aan de zee werd toevertrouwd. Het doet ons heel erg denken natuurlijk aan Mozes. Maar, uit de oude traditie
weten we ook dat het beeld van een mandje, het beeld is van een ingewijde. Dus zowel Mozes als Judas, was
een grote ingewijde, vertelt deze legende. En waarschijnlijk stond op dat eiland - en nu vertaal ik meteen
even die legende - stond een inwijdingsschool. Maar, Judas, de man die in zijn weten zat, zijn ratio en
niet wilde afdalen, heeft de koningin en die school verraden en de inwijdingstraditie achter zich gelaten.
Dus hij kreeg een kans in dit leven, alsnog de weg naar binnen te gaan, een ingewijde opnieuw te worden, maar
hij sloot zich af, en sloot zich op in zijn ratio. En daarmee werd al dat oude weten onbewust. Voel je? En
voor ons allemaal geldt, dat als we sterven en straks thuis zijn, dan zullen we al die grotere verbanden
achter ons eigen leven zien, die er zijn, maar die we in dit leven vergeten zijn. Een heleboel verbindingen
weten we niet meer. Dat zien we straks wel. Want als we dat zien, dan wordt me dat fascinerend! Ja, ik heb
een aantal van mijn vrienden en vriendinnen uitgenodigd, om straks gezamenlijk terug te kijken. Om dan, als
we aan de overkant allemaal weer thuis zijn, een bijeenkomst te houden en dan gezamenlijk terug te kijken
naar onze verbindingen. En ik kan me er nu al op verheugen, omdat dan een heleboel dingen duidelijk worden
die we in dit leven nog niet helder hebben.
3. Uw eerste vraag aan ons wat doet Judas bij jou? Bij mij niets, dus ook nooit veroordeeld.
Het zijn vooral mensen met een zeer Christelijke opvoeding achter de rug, die al die verhalen over Judas als
kind meekregen, bij wie ook dat scherpe oordeel een rol gaat spelen. Gelukkig begint er een generatie op te
groeien die eigenlijk heel weinig meer weet van het Christendom. En ik zeg, gelukkig, omdat je vrij kunt
worden van al die oude oordelen en heel vrij kunt kijken naar de essentie. Ik hoop wel dat jullie je
essentie terugvinden, zonder dat gaat het niet.
4. Ook andere mensen altijd in zijn eigen waarde laten zijn, dat is mijn zekere weten, liefde. Daar kan ik
het alleen maar mee eens zijn. Als je werkelijk in de kracht van het Hoger Zelf aan komt, dan kom je ook
echt thuis in de waarachtige kracht van de Liefde. Want het Hoger Zelf is alleen maar Liefde. Echte
onbaatzuchtige, onvoorwaardelijke Liefde.
5. Ik heb altijd gedacht dat satan en de duivel dezelfde zijn. Wat is het verschil?
Oh, er is een groot verschil. Het zijn twee krachten. De esoterische traditie heeft altijd geweten dat er
twee kwaden zijn. In deze dagen leven we daar weer naar toe, naar Golgotha. En op Golgotha, dat kruis waar
Christus aan hangt, met links en rechts een moordenaar. En die beide moordenaars verbeelden beide aspecten
van het kwaad. En de juiste weg is de weg van het midden, de weg van Christus. Door de beide uitersten heen.
Dat is een oud weten, wat je in allerlei religies tegenkomt hoor. In de Griekse mythologie moest Odysseus
varen tussen twee kapen door, de Scylla en Charybdis. En als hij niet het juiste midden hield, zou hij op
één van beide kanten te pletter slaan. De weg van het juiste midden, is de enige weg te leven. In de Chinese
traditie kennen we Yin en Yang, de twee uiterste aspecten die elkaar aanvullen. Als je weet hebt van die twee
uitersten, dan ga je heel veel in je eigen leven begrijpen. Maar goed dat zou een heel verhaal apart zijn,
dus dat zal ik nu niet doen. Maar, even om het duidelijk te maken: Jonge mensen zijn vaak een beetje
roekeloos, proberen de uiterste grenzen uit. De meeste ongelukken gebeuren ook met bestuurders, die net
hun rijbewijs hebben gekregen, tussen 18 en 25 jaar. Kom je daarentegen oudere mensen op de weg achter het
stuur tegen, dan denk je mens, schiet toch es op. Het gaat met een traagheid, maar ook met een soort
angstigheid. Jonge mensen zijn een beetje over de grens heen. Oudere mensen zijn een beetje uiterst
voorzichtig. Vaak hebben wij het idee, een beetje te voorzichtig. Jonge mensen zijn vaak links, oude mensen
vaak rechts. Jonge mensen willen veranderingen, Oudere mensen zeggen: nou er is genoeg veranderd, laat het
nu maar. Dus je ziet als het ware twee uitersten. Van het ene uiterste - van het jonge, roekeloos, uitdagend
- ga je naar het andere uiterste in je ouderdom - van heel voorzichtig, laat het nu maar, behoedzaam,
enzovoorts. En je voelt al wel, het zou leuk zijn als je het juiste midden wist te bewaren. En als oudere
mensen ook in de gaten zouden krijgen, dat het heel belangrijk is niet in dat andere uiterste te vallen,
maar eerst dit. Je hebt mensen die heel gesloten zijn en andere die heel open zijn. Het juiste midden is de
juiste weg voor iedereen. Als je steeds weer door hebt in welk uiterste jij zit, weet je waaraan je te werken
hebt om het juiste midden te vinden. In de esoterische traditie wordt de duivel Lucifer genoemd, lichtdrager
en de satan wordt Ariman genoemd. Lucifer is het leuke kwaad: ajôh dat kan je wel, over je grenzen heen,
huppeldepup. Ariman werkt met angst: moet je niet doen, pas op je krijgt een ongeluk, oppassen, enzovoorts,
datte. Voel je? Dus, de duivel is ook altijd de kwispelende slang, weet je wel in het paradijs: oh jôh, dan
wordt je als God, dat moet je vooral doen, eet toch van die appel, is gezellig. Nou, ze deed het meteen.
Voel je? Dat is Lucifer. Maar, Ariman zegt: nee hoor, boeh, dan zul je in zweet en tranen hier op aarde
moeten werken. Dat donkere kwaad. Op dit ogenblik is het bij uitstek de tijd van Ariman. Er wordt heel erg
in onze wereld met angst gewerkt. De macht van Ariman, satan, neemt toe. De ziekte kanker neemt ook toe en
dat is een typische ziekte van Ariman - verkrampen, verharden, opsluiten. Open gaan, maar niet doorslaan
naar de Luciferische kant, maar het juiste midden. Het leuke is, op de beurs zie je heel veel Arimanische
mensen, satanische mensen, maar dat klinkt veroordelend. In spirituele kringen zie je heel veel Luciferische
mensen, duivelse mensen. Wat klinkt dat gek als ik het zo vertaal hè. Je moet het echt zonder waardeoordeel
zien. Het Luciferische is: lekker zweven, oh wat mooi, wat bijzonder en vergeten stevig met beide benen op
de grond te staan. Arimanisch is juist een beetje te veel op de grond staan en vergeten dat er een andere
wereld is. En je ziet al weer, de weg van het juiste midden is de enige weg. Ik denk, dat in deze tijd het
heel belangrijk wordt om het dubbele aspect van het kwaad door te krijgen. In de oude voor-Christelijke tijd
hoorde het inzicht in die dubbelheid van het kwaad bij een bepaalde fase van de inwijdingsweg. Als je ver
genoeg geestelijk gegroeid was - dus bij je eigen kern gekomen was- dan ging op een gegeven moment ook
vanzelf het weten open dat het kwaad tweezijdig is. Voel je? Dus het is een bepaalde fase in onze ontwikkeling.
En ik denk, nu we meer en meer met het kwaad geconfronteerd worden - het donker, agressie, zinloos geweld, noem
het allemaal maar op - nu wordt het ook belangrijk om het dubbele aspect van het kwaad door te krijgen. Goed,
ik kan hier de hele avond over door vertellen, maar dat doe ik nu niet. Ik heb nu een ander thema. Maar, houdt
het maar in de gaten, want je zult het de komende jaren zeker tegen komen.
6. Ik hoor wel eens van mensen dat ze een incarnatie zijn van één van de apostelen, ook van Judas. Och ja, dat
klinkt gezellig. Maar, ik heb in mijn leven al van 30 mannen gehoord dat ze Johannes waren en van zeker 70
vrouwen dat ze Maria Magdalena zijn. Dus ik vind het wat veel worden. En dan heb ik het alleen nog maar over
Nederland. Dus ik denk, laten we een beetje bescheiden zijn. Het is wel zo: de inspiraties - en ik neem het
wel serieus hoor - want de inspiraties van de discipelen werken in deze tijd heel sterk. En als je bijvoorbeeld
heel sterk door de energie van Maria Magdalena geïnspireerd wordt, kan dat voor je gevoel gaan aanvoelen, alsof
je haar zelf bent. Het betekent dat je dus een hele diepe binding hebt en door haar energieën wordt gedragen en
geïnspireerd. Maar, pas op, kijk uit, dat je niet zegt: ik bèn haar. Het voelt aan en dat betekent dat je een
hele sterke inspiratie hebt. Anderen hebben wel eens gezegd dat dat niet zo is, maar dat ze een hele nauwe
verbinding hebben met deze apostel, zodat ze het gevoel hebben dat ze dat leven van deze apostel als hun
eigen leven beschouwen. En dat is precies wat ik zei. Hoe zit het in elkaar? Nu dat hebben we al gehad.
7. Er zijn verhalen in de omloop dat Jezus niet aan het kruis gestorven is. Wat is de waarheid?
Och Here, dat moet je niet aan mij vragen. Ik houd niet zo van de waarheid en daar bedoel ik mee: het gaat om
de symbolische betekenis, de geestelijke betekenis van al die verhalen. De moderne mens, die heel sterk in het
denken, de ratio komt, die wil weten hoe zit het nu? Is het het één of het ander. Het boeiende is bijvoorbeeld,
in de Bijbel - als je de vier evangeliën bij elkaar zet - ze kloppen niet! De één vertelt het zus, de ander
vertelt het zo en het staat vaak haaks op elkaar. Hoe zit het nu? Dat interesseert de Bijbelschrijvers geen
donder. Ik zeg het maar even recht toe, recht aan. Want, als je naar grootste gebeurtenissen van de ene kant
kijkt, ziet het er zo uit. Kijk je van die kant er tegen aan, dan ziet het er zo uit. We nemen dus allemaal
fragmenten van de waarheid waar. Dus nooit zeggen: zoals ik het zie; is De waarheid, nee dat is mijn manier,
waarop ik iets van die waarheid mag gaan aanvoelen. Maar, er zijn andere manieren ook mogelijk. Het is met
name het verschil in de moderne tijd als je met deze vraag: is Jezus wel of niet gestorven aan het kruis, het
verschil tussen Theosofen en Antroposofen. Voor Antroposofen is het heel belangrijk - voor Steiner was het
heel belangrijk - hij is daadwerkelijk gestorven aan het kruis. En voor Theosofen was veel belangrijker de
symbolische betekenis: Hij is door een hele hoge inwijding heen gegaan, maar dat hoeft niet per sé aan het
kruis geweest te zijn. Ik zeg altijd voor mezelf: kijk nou es zelf naar binnen, hoe voelt het voor jou? Kijk
es goed, hoe voelt het voor jou? En neem dat dan mee als jou weg om te kijken naar dit geheim. Als ik zelf
kijk, dan kan ik niet anders dan zien dat hij werkelijk door de dood is heen gegaan, echt waar. En ik kan je
ook alle geheimen vertellen daarom heen, dat is ongelooflijk ingrijpend en prachtig. Nou één, omdat zich dat
volgende week afspeelt. Want binnenkort is het stille zaterdag, weet je wel? En dan is Jezus gestorven. En
het oude evangelie van Nikodemus, ook zo'n bijzonder apocrief evangelie, dat vertelt dit geheim: dat Jezus
in de astrale wereld is afgedaald op stille zaterdag, na zijn dood. Af, neder, gedaald ter helle, zegt de
geloofsbelijdenis, astrale wereld. De oude traditie vertelt, dat in die tijd - 2000 jaar geleden - daar in
die astrale wereld miljoenen mensen vast zaten, die de weg niet meer konden vinden naar de Lichtwereld. Ze
waren te zeer afgestompt, in hun ego terecht gekomen, om bewust te worden. In de eerste Petrusbrief wordt
zelfs verteld dat er in de astrale wereld - rond het jaar 0 - een heleboel mensen vastzaten en niet verder
konden komen - uit de tijd van Noach. Dus, uit de tijd van de ondergang van Atlantis. Maar, vertelt het
evangelie van Nikodemus; toen Jezus Christus daar, na zijn dood aan het kruis, in die astrale wereld binnen
trad. Toen begon daar een stralend Licht te schitteren. Een groots Licht, wat nooit eerder in die zo duistere
wereld geschenen had, begon te stralen en te schitteren. En al die miljoenen doden - die daar ronddoolden in
vage, halve onbewustheid - ze werden door dit Licht aangeraakt, wakker geroepen, en ineens wisten ze, wij
mogen naar de Lichtwereld toe. Het evangelie van Nikodemus beschrijft dat Jezus Christus door die astrale
werelden door liep en zo door liep de Lichtwerelden binnen en naar omhoog en al die miljoenen liepen zo
achter hem aan. Zo werden de poorten van de dood verbroken. En dat is het geheim van stille zaterdag: op
aarde is het stil, maar in de geestelijke wereld wordt eindelijk de weg geopend naar het Licht. Met stille
zaterdag is dat voor mij ook altijd een heel bijzonder iets om de hele dag bij dit geheim een beetje stil
te staan. Ik vind die stille week altijd iets prachtigs. Dat is voor mij het hoogtepunt van het jaar. Elke
dag leef ik zo'n beetje met het geheim van die dag. En op stille zaterdag met dit geheim. En weet je wat
zo mooi is: de esoterische traditie vertelt ook altijd, dat iets wat op aarde gebeuren gaat, altijd eerst
plaats vindt in de geestelijke wereld. Het moet eerst daar gebeuren en dan kan het op aarde gebeuren. Toen,
2000 jaar geleden, is de terugweg naar het Licht open gegaan in de geestelijke wereld. Nu, 2000 jaar later,
gaat dat hier op aarde gebeuren. En dat is het grote geheim waar de hele spirituele traditie van deze tijd
zich over buigt. Eindelijk mogen we nu ervaren hoe Christus in ons tot leven komt, wakker wordt, ons bezielen
gaat en ons brengt tot een transformatie van de hele aarde en de hele wereld. Als ik dit zo vertel voel je,
ja ik sta in die traditie, dat is mij eigen, waarbij Jezus Christus aan het kruis gestorven is. Ja, ik vertel
het toch. Met Pinksteren, vorig jaar, toen ben ik drie dagen lang meegenomen vanuit de geestelijke wereld naar
Golgotha. En heb ik drie dagen lang zo het geheim mogen schouwen, wat daar gebeurde, stap voor stap. Ik heb tot
in mijn tenen nog weer gevoeld en gezien, wat de essentie en het geheim is van die gebeurtenis. En daarom voel
ik tot in mijn tenen, voor mìj is hij echt door de dood heen gegaan. En alleen zo kon het geheim zich openbaren.
Vandaar dus Golgotha, mijn nieuwe boekje, waarin ik die drie dagen in tekst heb proberen samen te vatten, om
dit geheim of dit geschenk door te geven.
8. Is er een relatie, of niet, tussen de schaduw en een negatief zelfbeeld? Welke is dan die relatie of wat is
dan het verschil? Ja, een negatief zelfbeeld, dan zit je heel erg in de kracht van je schaduw. De innerlijke
Judas zegt; jij kan niks, jij bent niks, het lukt je toch niet, enzovoorts. En als je negatieve jeugdervaringen
hebt meegekregen, die dat negatieve zelfbeeld oproepen, nou dan is het een heel gevecht om daar gaandeweg van
los te komen. Maar, het is wel belangrijk om daar los van te komen. Want alleen dàn kom je los van die schaduw.
Wat mijzelf erg geholpen heeft - want ik ken dat natuurlijk ook zelf - is keer op keer in meditatie het gezicht
van Christus voor ogen halen. En even proberen te zien hoe hij mij aankijkt. En als ik dat echt probeer en ik
kijk dan in die ogen, dan zie ik zo'n volkomen aanvaarding, zo'n volkomen liefde: het is goed Hans, zoals je
bent. En dan kan ik door zijn ogen heen mijzelf leren aanvaarden en voelen als goed. Ik kan je alleen maar
aanbevelen deze oefening - ik zou zeggen, bijna dagelijks - te doen. Dat helpt heel erg bij die genezing van
dat negatieve zelfbeeld. Natuurlijk kun je allerlei therapieën doen en dat helpt ook en dat moet je zeker
niet nalaten, maar dit is een kracht en een steun, die in het hele proces heel sterk kan meewerken. Voel je?
Als ik in dat gezicht kijk, wordt ik ook zo rustig, helemaal verstild. En dat betekent dat ik op dat moment
indaal in de kracht van mijn Hoger Zelf. Dat bewerkt dus alleen dat kijken in die ogen. Hè, hè, hij brengt me
waar ik eigenlijk hoor te zijn, bij de kracht van mijn Goddelijke ik. En dìe kracht van het Goddelijke ik, is
er een van volkomen aanvaarding en alles is goed en een beetje meer vertrouwen in jezelf.
9. Waarom moest de Christuskracht bevrijd worden via een moord?
Een moord? Het moest door de dood heen. De Christus, die allerhoogste kosmische kracht, die wilde hier op aarde
geboren worden. Alleen dàn kon die in ons hart geboren worden, als hij een aardse kracht geworden was. Hoe kon
die allerhoogste kosmische geest van de Liefde, die in de hoogste werelden woonde, hoe kon die nu in vredesnaam
een aardse kracht worden?
Nu, dat is één lange weg van het offer geweest. Steeds verder afgedaald, afgedaald, afgedaald.
En steeds weer iets van zijn schoonheid en glans afgelegd. En uiteindelijk de sfeer van de aarde binnengegaan.
En toen bij de doop in de Jordaan in Jezus neergedaald. Helderzienden vertellen dat vanaf dat moment van de doop
in de Jordaan, zagen ze voor de borst van Jezus een hele grote mistige wolk. Die wolk is de Christusgeest. Want,
Jezus was niet in staat om die enorme Goddelijke kracht in één keer in de beperktheid van zijn lichaam op te nemen.
En de helderzienden vertellen dat ze in de loop van drie jaar die grijze wolk steeds kleiner zagen worden. Steeds
meer kon Jezus de Christusgeest in zich opnemen. Steeds meer vond de Christusgeest de mogelijkheid om zich aan te
passen aan de beperkingen van het lichaam van Jezus. Voel je? Hij had natuurlijk helemaal door het lichaam van
Jezus heen kunnen stralen, nee, hij wilde door het lichaam, door het ego van de mens Jezus heen, helemaal tot
de nederigheid van aardekracht omgevormd worden. Dat is een offer, voel je? En toen, toen Jezus in Getsemane
was, toen dreigde hij te sterven. Zijn zweetdruppels werden bloed-druppels - in de Griekse tekst, het staat
ook in de Bijbeltekst - hij verkeerde in doodsstrijd, letterlijk in doodsstrijd. Zijn lichaam begaf het. Die
grootste krachten, drie jaar lang daar doorheen gestroomd, zijn lichaam gaf het op. En Ariman lachte al in
zijn vuistje: aah... Het laatste restje Christusgeest was nog buiten het lichaam van Jezus. Het laatste restje
was nog niet in hem opgenomen. Het proces was net nog niet voltooid. Kon die op de valreep dit grootse gebeuren
verstoren? Maar, Jezus vond de kracht om tot drie keer toe nee te zeggen tegen de verlokking om op dat moment
te sterven. Hij was zo moe. Zijn lichaam gaf het op. Hij hoefde alleen maar ja te zeggen en hij zou uit zijn
lichaam gefloept zijn. Maar hij zei: nee, tegen die verleiding. Maar, knòkken, knòkken dat hij moest met zijn
laatste krachten om dat te volbrengen! Tot drie keer toe bidden en dan staat er dat na drie keer de engelen
kwamen om hem kracht te geven. En toen, toen hij aan het kruis gespijkerd was, toen heeft Jezus het laatste
restje van de Christusgeest in zijn lichaam opgenomen, veraardst, vermenselijkt. Toen, daar, werd die
allerhoogste Christusgeest, eindelijk, eindelijk, een aardse kracht. En zo kon Jezus sterven om aan het kruis
te zeggen: en toen gaf hij de geest, de Christusgeest, die nu tot een aardekracht was omgevormd en die vanaf
dàt moment over de hele aarde zwerft en overal zoekt: staat daar een hart open, kan ik daar al naar binnen
gaan? Kan ik daar het Goddelijke ik al wakker roepen? De Christusgeest zwerft al 2000 jaar over de aarde. Maar,
nu is de tijd dat hij massaal in ons geboren kan worden. Hè, hè.
Weet je wat ik zo prachtig vind? En dan hou ik op hoor, maar het is zo mooi, ja dat vind ik echt, dit zijn de
dingen waar mijn hart altijd zo vol van is: wat Jezus in die drie jaar gedaan heeft, die Christusgeest in zich
opnemen, dàt proces, daar zullen wij nu aan beginnen en daar hebben wij nog honderden incarnaties voor nodig.
Want, dat ìs een proces. Die allerhoogste kracht helemaal in je op te nemen! En helemaal daardoor getransformeerd
te worden. Al zijn lichamen getransformeerd, enzovoorts. In drie jaar heeft hij de hele rest van de evolutie,
die wij gaan afleggen, voorgeleefd. En zo, als 1 mens deze transformatie bewerkt, dan wordt die mogelijk, in
principe, voor alle mensen. Dat is iets van dat grote geheim van Golgotha. Het hangt voor mij allemaal samen
met dat moment. Ik kan niets hiervan bewijzen. Dat hoeft ook niet, dat ga ik niet eens proberen. Ik wil alleen
maar zeggen, zo mag ik het zien. Zo leeft het in mijn hart en zo is het een geheim ook. En wat ik wel heel leuk
vind: als ik hierover vertel aan jongeren, die zeggen meteen vaak ja. Eigenlijk Hans, wist ik al wat je vertelt.
En dan ben ik zo blij dat ik dat diepere weten, juist op dit punt kennelijk mag wakker roepen. Het is nog
moeilijk te begrijpen, hoe Judas verrader kon zijn, maar toch ook een hoge ingewijde. Nou, als ik naar mijzelf
kijk, weet ik dat ik af en toe een enorme schoft kan zijn. Maar, op andere momenten kan ik ook hartstikke lief
zijn. Ik ben het beide. En ik geneer me rot af en toe, als ik echt terug kijk en ik zie die donkere kanten, en
ik kan heel blij zijn als ik die andere kant even mag zien. En mag zien wat ik mocht geven. Beide kanten heb ik.
We zijn hier op aarde licht en donker, Judas en Jezus.
Overigens, ik zeg dat steeds maar weer, maar ik hoop ten overvloede: jullie hoeven niets te geloven van wat ik
zeg. Ik meen het echt. Alleen dat wat je aanspreekt en waar je iets mee kan, neem dat mee. Het gaat erom dat je
bij jouw eigen weten komt, op jouw manier, hoe het voor jou voelt. En ik kan alleen maar hopen dat ik iets mag
aanraken, wat jou op jouw weg verder helpt.
10. Je legt heel gemakkelijk de verbinding tussen Judas de Makkabeër en Judas Iskariot. Kan, mag dat zo maar
via reïncarnatie?
Nou, je moet er heel voorzichtig mee zijn. Dat ben ik met je eens. Gelukkig is dit een gegeven dat bijvoorbeeld
door iemand als Rudolf Steiner ons wordt doorgegeven. En ook door andere zieners is dit doorverteld. Nu neem
nooit zomaar iets aan over wat anderen vertellen, maar ik probeer altijd te zoeken, kan ik dit zelf ook checken.
Voelt dat voor mij als waar. Kan ik dat innerlijk accepteren. En soms zegt mijn hart, nee flauwekul, dan ik
begrijp er niets van. Dan laat ik het liggen. En als het dubbeltje valt in de gleuf en ik voel, tsjak, dat is
het, dan neem ik dat mee, want dan is dat ook mijn innerlijke waarheid. En ik leef hier al heel lang mee. En
ik voel, ja dit is waar. Voor mij is dit de manier, waarop ik ermee kan omgaan. En dan ga ik verder zoeken en
dan ga ik steeds meer verbanden zien enzovoorts en dan groeit het steeds verder. Zo gaat het ongeveer.
11. Machten van het kwaad brachten Judas tot zelfmoord. Is zelfmoord altijd een gevolg van de machten van het
kwaad? O nee, hou op, wees voorzichtig! Want, er zijn zoveel vormen van zelfdoding. Ik heb zo wie zo een hekel
aan het woord zelfmoord, omdat ik weet dat dat woord kwetsend is voor veel nabestaanden van iemand die door
zelfdoding gestorven is. Het houdt zo'n oordeel in, zo'n moreel oordeel. Houdt het nuchter: zelfdoding. Dat
is tenminste zonder oordeel. En wil je even onthouden: bij de vele incarnaties die wij doorleven, zit ook
zeker een incarnatie waarin wij door zelfdoding zullen sterven. Het hoort namelijk bij een van de vele
levenslessen die wij in dit leven opdoen. Zo simpel. En ik hoef niet te oordelen over anderen. Dat zal ik
ook niet doen. Alleen, we weten uit dit voorbeeld van Judas, hoe het bij hem specifiek gegaan is. Maar,
laat dat niet meteen weer algemeen beeld worden, want dan ga je weer met regeltjes en dogma's werken, weet
je wel? En dat zouden we toch proberen af te leren, dacht ik.
12. Kun je uitleggen hoe iemand, die als 13e geest wordt beschouwd helemaal in de ratio zit?
Ja, ik hoef maar naar de televisie te kijken. En dan zie ik soms mensen, waarvan ik denk, hoe kan je? Die
zitten alleen maar in de kop, helemaal in de kop. Maar, als ik goed kijk, dan zie ik daar hele bijzondere
mensen, voorbij die kille buitenkant van de ratio. Dus, ik vind het niet zo moeilijk om dat te begrijpen.
Want, ik hoef maar de televisie aan te zetten en ik krijg het ene voorbeeld na het andere. Kijk eens goed
naar de mensen. En kijk nu ook eens voorbij de buitenkant. Want in ieder mens leeft voorbij de buitenkant,
die beperkte buitenkant van het ego, een veel grotere, diepere kracht. En als je dat gaat zien, dan kun je
soms zelfs glimlachen om die buitenkant die je getoond wordt. En dan heb ik zo iets van, ach ja, ik weet
wel beter. Voel je? Want, dan kun je daarachter en daar verder kijken.
13. Zouden we over lichttijd, bijvoorbeeld over 10 of 20 eeuwen, ook zo over Saddam Hussein of bijvoorbeeld
Hitler, kunnen denken?
Ik hoop dat het niet zo lang hoeft te duren, voor we dat leren. Want, het is belangrijk dat wij zo leren
denken. Ik denk, maar nu denk ik hele grote dingen: misschien is ook Hitler wel iemand die een offer heeft
gebracht om deze rol van het kwaad te spelen. En, misschien is Osama Bin Laden ook wel zo iemand. Aan mij
is niet het oordeel. En in ieder, ook in Osama Bin Laden, zit achter deze verharde buitenkant, een Goddelijke
kern. Oordeelt niet opdat je niet geoordeeld wordt. En dat geldt zelfs voor zulke negatieve krachten en
persoonlijkheden ervarend, zoals we ze zelf noemen. Maar, ik zeg dit heel voorzichtig. Hier kun je uren over
doorpraten en denken. En dat moet je ook doen, want dat is heel belangrijk. En denk niet dat ik het kwaad
goedpraat. Integendeel, het donkere is donker. En daarom blijf ik Judas een verrader noemen. Je moet het niet
goedpraten. Kwaad is kwaad. Wat Hitler gedaan heeft, is goddeloos. Voel je? Wel zo benoemen. En tegelijkertijd,
net als bij Judas: misschien is het tegelijkertijd een offer. Maar, dat zullen we later wel zien.
14. In het artikel van National Geographic stond als laatste zin, dat de herboren Judas op het punt staat zich
kenbaar te maken. Misschien niet letterlijk, maar hier kwam het wel op neer.
Wat voor impact kan dat volgens u hebben op de wereld en op de mensheid? Wat zou het positieve van deze
reïncarnatie kunnen zijn?
Ik heb hier juist door het voorbeeld van Judas de Makkabeër en Judas Iskariot, even proberen te laten zien,
hoezeer het positieve en het negatieve in twee levens elkaar kunnen afwisselen.
Zoals het licht en het donker. En kun je je voorstellen dat Judas in de geestelijke wereld, - terugkijkend op
zijn eigen leven en bestookt door al die donkere gedachten van ons - zich rot geschrokken is? Van dit helemaal
opgesloten raken in het denken? Kun je je voorstellen dat hij met een heel diep voornemen naar een nieuw leven
toekwam? Nu wil ik, vanuit het ego, naar de kracht van het Hoger Zelf zakken. Want, nu heb ik zo gezien hoeveel
donker het teweeg brengt als je opgesloten raakt in het ego. Ik denk, dat de nieuwe incarnatie van Judas een
hele positieve geworden is. En hij is inmiddels al weer een aantal malen teruggekeerd. Als je dan die Judas
in jezelf hebt omarmt, dan heb je de Judasenergieën op het wereldtoneel, dat er ook grimmig uitziet, is dus
ook een afspiegeling van je eigen donkere kant. Maar, hoe ga je daar mee om? Licht brengen, toekijken,
overreden, enzovoorts.
Ik moet steeds denken aan dat prachtige voorbeeld van de Dalai Lama. De Dalai Lama die zei - na het instorten
van de Twin Towers - heel laconiek, en de hele wereld was nog helemaal verbijsterd, in woede enzovoorts, hij zei
heel laconiek: dit is een kans. En hij bedoelde: Bush, pak het vliegtuig, ga - ongewapend, zonder bescherming -
naar Osama Bin Laden toe en vraag hem: Vanwaar deze haat? Zoveel bitterheid en haat en is er een mogelijkheid
om dat te overbruggen en te overwinnen? Dat zei de Dalai Lama. Maar, Bush koos de oude manier. Als de schaduw
zichtbaar wordt: slaan, terugslaan. En zo begon hij de oorlog tegen terrorisme. Dat is de oude weg, slaan,
terugslaan, de weg van het karma. Je verzoenen, vragen waarom, hoe, respect, dat is de nieuwe weg, de weg van
het aanvaarden van Judas. De heelwording zoeken met Judas. In het klein zal dat moeten en in het groot zal dat
moeten. En ik hoop echt op een nieuwe generatie die geboren wordt, de Nieuwetijdskinderen. En die zullen dit
gaan doen. Wij vormen een brug voor die Nieuwetijdskinderen. Maar, ze gaan het doen.
Oh, nog een leuk detail, ik kan het niet laten: de afgelopen kabinetsformatie, heeft eigenlijk, als je goed
oplet, iets bijzonders aan het licht gebracht. Bos en Balkenende, hand in hand, samen in één kabinet, hè? Voor
die tijd hadden ze gezegd: wij kunnen nooit samen in één kabinet. Er zal er 1 plaats moeten maken. Dat zei hun
ego. Gelukkig heeft de koningin in al haar wijsheid een spirituele informateur benoemd, Herman Wijffels. En
dat weten weinig mensen, maar dat is iemand die zeer bevlogen is en helemaal midden in de spirituele traditie
staat. En die heeft spirituele gesprekstechnieken meegenomen - hier vlakbij - naar Beetsterzwaag. En dankzij
die spirituele gesprekstechnieken, heeft hij het bij beide voor elkaar gekregen, Balkenende en Bos, dat ze niet
vanuit het ego het gesprek aangingen, maar nu vanuit de wijsheid, het geduld en acceptatievermogen van het
Hoger Zelf. En ineens zag je het gevolg: ze zitten zeer eendrachtig, tot op dit moment, in één kabinet. Hier
heb je één klein voorbeeld wat spirituele bewustwording kan bewerkstelligen. Mooi hè. En dit is slechts een
kleine voorbode naar iets wat steeds meer zal komen en duidelijk worden. En de Nieuwetijdskinderen, zij gaan
dit echt veel verder openbreken. Dat gaat gebeuren. Het is onze taak om de weg voor hen te effenen. Dat ze
zich een beetje thuis kunnen voelen op aarde en zich een beetje begrepen kunnen voelen door ons. Nou dat is
een hele klus. Omdat ze vaak met zoveel andere energieën, zoveel onrust, zoveel gedoe, op aarde zijn gekomen.
Maar ons nodig hebben: ons begrip, inzicht, onze liefde, om hun eigenlijke opdracht straks te kunnen uitvoeren.
15. Het donker moet eerst door het licht. Na Judas, wanneer de duivel, wanneer de satan?
Ja, heel kort. Dit is zo'n groots thema, maar het is wel mooi. De oude esoterische traditie - en die is al van
voor de Christelijke tijd - die heeft verteld: als we door de bocht zijn gegaan, de mensheid gaat groeien - het
Hoger Zelf in ons is ontwaakt, daar ga ik dan vanuit, we zitten nu midden in de geboorteweeën - en we beginnen
steeds meer te leven vanuit de kracht van het Hoger Zelf, dan gaan we een weg van vergeestelijking beginnen.
We zijn helemaal afgedaald in de aarde en nu gaan we de weg omhoog beginnen. En weet je, tot nu toe zijn we
steeds door Lucifer en Ariman, de duivel en de satan, meegetrokken naar beneden de materie in. En nu zullen
wij aan hun greep ontsnappen en de weg van de Liefde, van de vergeestelijking gaan vinden. En wie zullen ons
tandenknarsend volgen, vol boosheid en verzet, maar toch, Lucifer en Ariman. En als wij de weg terugvinden,
de hele mensheid - terug naar huis, naar de geestelijke wereld - en als deze aarde nieuw geworden is, een
nieuwe hemel en wij zijn thuis gekomen, dan zullen ook de duivel en satan, Lucifer en Ariman thuiskomen. Mooi
hè? Zij hebben ons helpen afdalen. En dat is een cadeau hoor. We moesten door de stof heen, wakker worden en
wij brengen hen weer thuis. Dit zijn zulke grootse dingen die jullie vanavond vragen. Maar, het is wel prachtig
als je daar voor jezelf daarover doordenkt, doormediteert, hoe meer je dat gaat vatten. Hoe meer je gaat zien
hoe bijzonder en ook hoe prachtig onze tijd is. Als je kijkt voorbij de buitenkant, is dit zo'n prachtige tijd,
de grote wending, die op alle gebieden begint door te breken.
16. Is deze interpretatie van Judas niet een beetje saai? Ik had verwacht dat hij over meer raffinement zou
beschikken om het drama juist zo te ensceneren.
Kijk es terug naar je eigen leven. Heb jij nou het drama van jouw leven geregisseerd? De meeste mensen gaan
ergens wel door een drama heen in hun leven. Maar, bijna niemand heeft het geregisseerd. Het komt onverhoeds,
zonder dat je het wil, op je af en dan mag je er doorheen. Wat dat betreft hebben we dan allemaal saaie levens.
Maar, in die zin is Judas hartstikke menselijk.
17. Is Judas nu op aarde? Hij is al eens geïncarneerd en is dus niet 2000 jaar in de geestelijke wereld. Ja
hoor, wij kunnen èn in de geestelijke wereld zijn, en op aarde. O jee, nu zeg ik weer zoveel. Eigenlijk is het
simpel te begrijpen. Wij, dat zijn wij, die Goddelijke geest, weet je wel die Christusgeest. Maar, op dit
moment is van die Goddelijke geest nog maar een fractie geïncarneerd., Meer verdragen wij echt niet. We zijn
geen Jezus, begrijp je? Dus het grootste deel van onze Goddelijke vonk is nog thuis. Vandaar vaak ook dat
gevoel van heimwee. En vandaar ook dat stemmetje van het geweten van ons Hoger Zelf, dat thuis gebleven is.
Als wij weer naar huis gaan en wij reïncarneren weer, reïncarneert maar een klein deel van ons Goddelijke ik.
De rest blijft thuis. Voel je? Maar, dat is niet zo vreemd hoor. Hoe kan dat nou, tegelijk hier en daar zijn?
Het wordt steeds gewoner. Nieuwetijdskinderen kunnen dat al. In een lichaam hier zijn en dan uittreden en dan
daar zijn. Die begrijpen dit geheim van binnenuit al.
18. Wat waren de latere reïncarnaties van Judas?
Ik heb daar wel een vermoeden van, maar nog te weinig om daar met zekerheid naar buiten toe over te spreken.
Dus, dat laat ik eerst in alle rust betijen in mijzelf, totdat ik voel dat het mag of kan om daarover naar
buiten toe te treden. Maar, ik heb ook nooit zo de behoefte om die dingen zo uitgebreid te benoemen. Want,
ach, daarom gaat het niet. Het gaat om deze diepere inzichten en grote geheimen.
Ik ben aan het eind van mijn vragen. Ik vind dat ik keurig op tijd gedaan heb. Ik dank jullie wel. Heel mooi,
we zijn begonnen met Judas, maar op de een of andere manier in het vragenuur, werd het door de vragen, een
soort voorbereiding op de stille week. En dat vind ik een cadeau wat jullie mij gegeven hebben. Want, ik heb
al gezegd: ik vertel daar zo graag over. Ik wil jullie ook bedanken voor het luisteren. Want, het is zo
heerlijk om te vertellen en dan tegelijkertijd van alles op gezichten te zien gebeuren. En er werd heel veel
gedacht - zo af en toe met een mond getrokken, nu ga je wat ver, enzovoorts - maar vooral na de pauze werden
jullie gezichten in snel tempo heel kwetsbaar. En dat was een prachtig gezicht. Ik zou bijna gunnen dat
jullie het allemaal van hieruit effe zagen. Zoveel kwetsbare gezichten, dat is prachtig! Het betekent dat
jullie echt je hart hebben open gezet en meegevoeld, meegedacht hebben met een open hart. Maar, het
allermooiste is altijd weer, dat als wij zo kwetsbaar met elkaar zijn, dan is de geestelijke wereld ook zo
dichtbij. En om ons heen staat nog steeds een grote kring van engelen. En op het moment dat ik dit vertel,
beginnen ze uitgebreid te klappen. Zo blij zijn ze met onze verbinding en wat we in onze verbinding vanavond
met elkaar gedaan hebben. En in ons midden staat de Christus zelf. En hij staat daar met hele grote
uitgestrekte armen, handen. En vanuit zijn handpalmen komen allemaal draden van licht. En naar ieder hart
gaat 1 draad uit. En daarom voelen we ook: Hij is degene die het eigenlijke werk vanavond doet. En daarom
is mijn afsluitende wens altijd weer: Moge datgene wat Hijzelf vanavond in jou heeft neergelegd, aangeraakt,
open gemaakt, moge dat verzegeld worden. Zodat je, vanavond thuis, morgen, zult voelen: er is wat gebeurd
vanbinnen. Voel maar, probeer het niet te begrijpen, dat lukt toch niet. Als je het voelt, geef even gezellig
een knipoog naar boven en ga dan als een gezegend mens verder op je weg. Bedankt, wel thuis, tot ziens.
***
********************
***
Verzorging verslag:
Joke van Roon
|
terug naar boven
|
|
|