Froukje opent de avond en geeft het woord aan Dhr. Pieter Langedijk.
Om te beginnen wil ik graag eerst iets over mezelf vertellen. Ik heb jarenlang op
een schooladviesdienst gewerkt, ik heb enorm veel kleutertjes getest op de lager school
maar ook wel op de middelbare school heb ik veel kinderen getest. Kinderen met reken
problemen, kinderen met taal problemen. Kinderen met faalangst en concentratie problemen.
Er waren ook kinderen bij die hyperactief waren of heel erg druk.Ik heb gewerkt in de
zwak sociale buurten van Rotterdam, dus ik heb wel honderden scholen van binnen gezien.
Sinds een jaar of twintig werk ik als particulier en heb een eigen praktijk voor kinderen
en ook voor volwassenen. Ook geef ik lezingen door het hele land. Maar wat is die
hyperactiviteit toch?
Ik heb de indruk dat steeds meer kinderen hyperactief zijn. Ik las pas geleden een artikel
uit Australië van dertien jaar geleden, dat stelde: Alle hyperactieve kinderen van Australië
passen in één bus, en dertien jaar later heb je minstens honderd bussen nodig. Dat is een
gigantische toename. Maar het lijkt wel of het steeds meer toeneemt dat er kinderen zijn die
heel erg druk zijn en zich niet kunnen concentreren en/of andere eigenschappen. Bijvoorbeeld
als ze s'avonds in bed liggen dan komen ze er wel tien keer uit, eerst moeten ze naar de wc
en dan moeten ze weer handen wassen. Dan zijn ze vergeten te tanden poetsen of ze horen een
vreemd geluid. Het duurt vaak lang voordat ze in slaap vallen of worden s'nachts wakker, of
staan al om zes uur op, en dan willen ze tv kijken. Dus dat slapen is ook een probleem bij
deze kinderen. Maar het ergste is, over het algemeen, dat de problemen op school beginnen.
Dat zo'n kind uren in een schoolbankje moet zitten, is natuurlijk heel moeilijk. Ze kunnen
moeilijk stil zitten en hun concentreren. Vroeger moesten wij heel netjes in de bankjes zitten
maar tegenwoordig hangen ze maar wat onderuit. Ze zitten met hun stoel te wiebelen, ze zijn
enorm bewegelijk. Als je iets zegt luisteren ze niet of zijn de helft vergeten, je ziet het
van alle kanten, er is iets met die kinderen. Dat rusteloze en ongeconcentreerde gedrag, ja
waar komt dat nou vandaan? Je ziet dat deze kinderen bijna allemaal medicijnen krijgen. Ritalin.
Er zijn in Amerika processen aan de gang, van ouders die denken dat het medicijn niet helpt,
en dat het veel negatieve bijverschijnselen heeft, maag en darmklachten ed. Er zijn ouders die
denken dat het een propagandastunt is van de farmaceutische industrie om een hele boel Ritalin
te verkopen, want het schijnt miljarden op te brengen. Dus dat is een heel vreemde zaak met die
Ritalin. En het schijnt dat het maar twee of drie jaar werkt en dan moet je weer zwaardere
medicijnen hebben. Bovendien mogen deze medicijnen pas gebruikt worden als een kind zes jaar
oud is, maar ze geven het al aan kinderen van drie jaar. Het mag beslist niet en toch doen ze
het, er zijn steeds zwaardere dosis nodig om die kinderen maar rustig te krijgen. Ik ben als
onderwijspsycholoog begonnen dus begin je op een heleboel dingen te letten, ik heb me ook nog
verdiept in yoga dus ging ik ook kinderen masseren, ging ontspanningsoefeningen met ze doen. Als
je goed ontspannen bent voel je heel goed waar alle delen van je lichaam zitten, je voelt
bijvoorbeeld waar je oren zitten, waar je handen en je armen zitten, je buik en je benen enz.
Wat nou zo interessant is, is dat door yoga oefeningen en dan vooral ontspanningsoefeningen de
kinderen binnen drie maanden een stuk rustiger worden. Toen kwam ik in contact met een
onderwijzeres, juffrouw Boon,die deed elke morgen een soort gymnastiek oefening met de kinderen,
ze noemde dat schrijfoefeningen want ze moesten met hun hele lichaam bewegen, met de armen
zwaaien enz. Dat had een spectaculair effect op de kinderen. Dat kwam vooral omdat ze iets deden,
ze konden hun energie kwijt zo vroeg in de morgen. Ook s'middags na de lunch pauze deed ze deze
oefeningen met de kinderen, dus twee of drie keer per dag waren de kinderen even flink in
beweging. Ik heb daar toen een film van gemaakt en heb deze kinderen toen ook getest, en het
bleek dat deze kinderen aan het eind van de eerste klas beter konden lezen, schrijven en rekenen
dan kinderen van de tweede klas. Van deze mevr. Boon hoorde ik voor het eerst dat er een verschil
is tussen de linker en de rechter hersenhelft. De rechter hersenhelft heeft meer met het gevoel
te maken, de linker meer met denken en concentratie. Wat ik bij alle hyperactieve kinderen zie,
is dat hun linker hersenhelft te zwak is. De linker hersenhelft heeft er ook mee te maken dat
als je iets wilt zeggen dat je dat dan ook goed onder woorden kunt brengen. Dat je goed je zinnen
afmaakt en dat je goed luistert. Soms halen hyperactieve kinderen heel goede cijfers op een test,
maar die test duurt maar tien minuten. Dat vinden ze interessant en als ze iets leuk vinden dan
kunnen ze zich heel goed concentreren. De problemen beginnen wanneer ze iets niet leuk vinden,
als ze iets moeten doen. Iets waar ze wilskracht bij nodig hebben, en wilskracht hoort ook bij die
linker hersenhelft. Als je iets leuk vindt, en leuk heeft met emotie te maken, dat heeft met de
rechter hersenhelft te maken. Dus als ze iets leuk vinden dan werken ze vanuit de rechter hersenhelft
en kunnen ze zich prima concentreren. Maar hoe kan dat nou dat zoiets niet goed werkt? Ik heb gemerkt
dat als de linker en de rechter hersenhelft niet goed samenwerken, dat ook de linker en rechter deel
van het lichaam niet goed samen werken. Dus doe ik een oefening met de kinderen waarbij ze gekruist
hun armen en benen bewegen. Ook moeten de armen en benen evenredig bewegen. Dus niet de armen heel
hoog en de benen maar een klein stukje, maar de armen hoog en de benen hoog. Vaak hebben ook de
ouders deze problemen, dus kunnen jullie deze oefening mooi samen doen. Elke dag 1 minuut de telgang
oefenen en 1 minuut de kruisgang oefenen. Wanneer je dat doet, zul je merken dat er iets verandert
in het bovenste deel van je ruggengraat, in je hersenstam onderaan de achterkant van je hoofd. Je
zult merken dat de coördinatie tussen je linker en rechter herenhelft en de coördinatie tussen je
armen en je benen beter gaat. Het gaat beter functioneren. Ook ging ik de kinderen masseren, de
meeste psychologen praten alleen maar met de kinderen, de artsen stoppen ze vol met medicijnen,
de fysiotherapeuten doen alleen een schouder of een arm, maar ik masseer het hele lichaam. En wat
merkte ik nou bij al deze kinderen, stuk voor stuk hebben ze een heel gespannen nek, hebben bijna
allemaal zweetvoeten, zweethanden of koude handen. Er is dus sprake van een heel slechte
doorbloeding. Ik heb me vroeger gelukkig ook verdiept in de fysiologie, die bevat de ademhaling,
de spijsvertering, het zenuwstelsel en de hersenen, maar ook in het autonome zenuwstelsel. Het
autonome zenuwstelsel zorgt ervoor dat je hart,longen,nieren,maag en darmen goed werken. Het
zorgt er ook voor dat je lichaam 37 graden blijft. Je hoeft hier niet bij na te denken dit gaat
allemaal vanzelf. Het autonome zenuwstelsel zorgt er ook voor dat je warme handen en voeten hebt.
Dus bij deze kinderen functioneert het autonome zenuwstelsel niet goed. Geen enkele arts doet
iets met de kennis over het autonome zenuwstelsel, ze denken dat dat vanzelf wel goed gaat. Maar
dat is niet zo. Ik heb me hier wel in verdiept en me afgevraagd hoe krijg ik dat autonome
zenuwstelsel bij deze kinderen goed aan het werk? Er blijken hiervoor helemaal geen medicijnen
te bestaan, want de Ritalin werkt alleen in op de grote hersenen. Bij hyperactieve kinderen
werkt het voorste stuk van de grote hersenen niet goed. Dit stuk hersenen heeft met je geweten
te maken, ook met je creativiteit en sociale relaties. Ook de hersenstam, het centrum van het
autonome zenuwstelsel, werkt niet goed. Een belangrijk punt is leren je goed te ontspannen, maar
de hersenen hebben ook zuurstof nodig. Alle kinderen die ik masseer hebben moeite met de
buikademhaling. Als de buikademhaling niet goed is, werken de darmen ook niet goed. De vitaminen
en mineralen worden dan niet goed uit het voedsel gehaald en door het lichaam opgenomen. Dus ik
leer deze kinderen de buikademhaling goed te doen.Wanneer ik met een behandeling bezig ben begin
ik eigenlijk altijd te gapen. Heel vreemd is dat. Het blijkt nu dat ik de spanning van deze
kinderen overneem of wegneem tijdens de massage, het hoort bij de techniek die ik gebruik. In
de huid van de mens zitten ongeveer zes miljoen zenuwcellen en die staan in verbinding met het
autonome zenuwstelsel. Een Engelse arts heeft al in 1889 ontdekt dat als dat autonome
zenuwstelsel niet goed functioneert dit invloed heeft op de huid. De huid is dan te warm of
te koud, of er verschijnen pukkeltjes. Maar door de huid goed te wrijven kun je het autonome
zenuwstelsel beïnvloeden. Dit was de eerste keer dat ik dit las, dat je door
ontspanningsoefeningen en door stevige massages dit kunt beïnvloeden. En daar ben ik toen mee
begonnen. Dus wat ik doe met de kinderen, is ze de telgang en de kruisgang leren zodat de linker
en rechter hersenhelft beter samenwerken. Ik doe ontspanningsoefeningen en de buikademhaling
leer ik ze.Ook masseer ik ze allemaal. Ik doe dit samen met de moeder of de vader die mee is,
ik doe bijvoorbeeld het linkerbeen en de moeder het rechterbeen of iets anders bijvoorbeeld de
armen, het is dus een soort minicursus voor de ouders zodat ze dit thuis ook kunnen doen en dit
blijkt toch een zeer groot effect te hebben. Maar dat is nog niet alles want hoe komt het dat
het kind soms al vanaf de geboorte zo is? De laatste jaren zijn er steeds meer aanwijzingen dat
een kind al tijdens de zwangerschap door de moeder beïnvloed wordt. Je leert wel dat je als
moeder tijdens de zwangerschap geen alcohol moet drinken, goed gezond eten en drinken voor de
vitaminen en mineralen. Maar vaak is er een tekort aan zink. Ik las in een boek dat zink wel
in 200 verschillende stoffen in ons lichaam aanwezig is en een grote rol speelt. Nu blijkt dat
bijna alle hyperactieve kinderen een zink tekort hebben en het Ritalin wat de meeste kinderen
krijgen haalt het zink uit het lichaam zodat er nog een groter tekort ontstaat. en ze nog
drukker worden. En het is een heel trieste zaak, dat het eigenlijk steeds erger wordt. Je kunt
je dan afvragen, weet de farmaceutische industrie dit of vinden ze het juist prima want dan
houdt het de verkoop goed op peil. Ik adviseer alle ouders om bij een homeopatische apotheek
een pot zink te halen, en de kinderen ongeveer 20 tot 25 gram zink te geven. Het blijkt ook dat
zink heel goed tegen verkoudheid werkt. Het heeft ook invloed bij reuma en kanker en dus bij
hyperactiviteit.
Wanneer kinderen bij mij komen vraag ik altijd bij het intake gesprek aan de ouders hoe de
zwangerschap is geweest. Vaak krijg je dan als antwoordt dat de moeder zich heel goed heeft
gevoeld, ze zegt dan: als je een wist wat ik allemaal gedaan heb, ik heb een baan, en ik heb
dit gedaan en dat gedaan. Het komt erop neer dat ze erg veel gedaan hebben, en dan ontstaat
er stress dus hebben ze teveel gedaan en waren tijdens de zwangerschap zelf een beetje
hyperactief. Dan produceert stress hormonen, cortisol, dat gaat dan dwars door de placenta
en de navelstreng naar het kind toe, zodat dat ongeboren kind teveel stresshormonen binnen
krijgt. Dat heeft een negatief effect op het zenuwstelsel. Maar de moeder hoeft zich nu niet
schuldig te gaan voelen, want hoe kun je dit soort dingen nu weten? Her wordt bij de
zwangerschapscursussen niet verteld hoor. Bij de meeste vroedvrouwen is dit ook niet
bekend.
Wat ook een groot punt is dat de kinderen te vroeg staan, ze kruipen of niet of heel kort.
En bij het kruipen doe je ook de kruisgang, dat is dus heel belangrijk. Ik stel bij de intake
dus vragen over de zwangerschap, over de geboorte, want vaak is de geboorte ook niet vlot
verlopen, vaak krijgen ze ook heel kort borstvoeding en eigenlijk is het beter dat ze dit
lang krijgen. Er zijn aanwijzingen dat kinderen die borstvoeding krijgen later beter kunnen
leren.En wat er ook nog bij komt is dat deze kinderen vaak te weinig aangeraakt zijn.Wat bijna
niemand weet is dat tijdens de bevalling, door de weeën het autonome zenuwstelsel in werking
wordt gebracht. Zo worden die miljoenen zenuwcellen geactiveerd en die zorgen er voor dat je
maag en darmen etc. gaan werken. De temperatuur regelaar zit in je achterhoofd en die wordt
ook door de weeën op gang gebracht. Voor een kind is het dus eigenlijk wel goed als de
geboorte wat lang duurt, voor de moeder is dit natuurlijk wat minder.Een bevalling moet
ongeveer tussen de 8 en 18 uren duren. Tijdens de massages die ik bij een behandeling geef,
wrijf dus goed op die kinderen omdat autonome zenuwstelsel te activeren. Ook zijn deze
kinderen heel gevoelig voor suiker, want als je teveel suiker krijgt gaat de alvleesklier
insuline afscheiden, de bijnieren gaan dan weer adreneline afscheiden en dat zorgt er weer
voor dat er suiker in het bloed komt. Door de adreneline worden kinderen hyperactief. Wat
ik dus de ouders adviseer is minder snoep, minder cola., extra zink geven.
Al deze dingen bij elkaar doe ik tijdens een behandeling bij deze kinderen. Maar ook bij
volwassenen, want ik behandel ook regelmatig volwassenen. Ik krijg de indruk dat we allemaal
een beetje hyperactief aan het worden zijn, want we krijgen het met zijn allen steeds drukker.
Hyperactieve mensen gebruiken steeds het woordje "even". "Even"dit doen, "even" dat doen, de
mensen raken gestrest, ze willen teveel doen en krijgen dan een burn-out.Voor dit soort dingen
moeten heel goed oppassen. Vroeger was dit er ook allemaal al, maar veel minder erg. Door de
maatschappij waarin we nu leven moeten we ook steeds meer, het moet allemaal sneller, doordat
we steeds drukker worden met z'n allen krijgen we ook te weinig vitamines binnen.We moeten
dus zorgen dat we goed blijven eten en voldoende rust nemen. Probeer 8 uren te slapen.
Als je dat niet doet ben je jezelf aan het slopen. Pas op dat het kaarsje niet aan twee kanten
brandt. Zo krijg je dus hyperactieve mensen, die op latere leeftijd deze problemen krijgen. Die
teveel willen doen, die te weinig geduld hebben, en alles vlug, vlug, moeten. We leven in een
hele haastmaatschappij. Het begint in mijn ogen eigenlijk allemaal al bij de zwangerschap. In
Zweden is er een regeling dat de aanstaande moeders stoppen met werken wanneer ze 3 maanden
zwanger zijn, bij ons is dat 6 weken voor de bevalling. De zwangere vrouw zou eigenlijk heel
regelmatig moeten leven, goed gezond eten en drinken, goed op zink letten, en vooral niet
verhuizen. Want dat is me opgevallen dat veel mensen tijdens de zwangerschap nog even gauw
gaan verhuizen. Neem dus veel rust en leef regelmatig.
PAUZE
Er is nu gelegenheid voor vragen uit de zaal.
Vraag 1: Wat voor soort massage past u toe?
Antwoord: Ik ben eigenlijk geïnspireerd door de katten.Want wanneer een kat zijn jongen likt,
raakt zij alle zenuwbanen die het autonome zenuwstelsel in werking zetten. Dus wat ik doe is
eigenlijk hetzelfde. Ik masseer het hele lichaam, de achterkant en de voorkant, de zijkant en
de onderkant van de voeten. Ik wrijf net zolang totdat het hele lichaam warm wordt. Maar er
gebeurt nog meer.Ik druk onder het wrijven ook op alle spieren, en vooral de harde spieren en
die worden door het wrijven zachter. Doordat wrijven gaat de huid heen en weer, dat is een
bindweefselmassage. Ook is het een acupressuurbehandeling, want ik druk op alle meridiaan
punten. Ik doe veel dingen tegelijkertijd, en ik denk dat dat het geheim is waardoor deze
massage werkt. Er is al resultaat na 2 of 3 keer, terwijl je soms wel 20 keer naar een
fysiotherapeut gaat en er praktisch geen resultaat is.
Vraag 2: Soms wordt je door de maatschappij, of door school gestuurd. Je wordt gedwongen je
kind het medicijn (Ritalin) te geven, je wordt die trechter ingedreven en je komt er niet meer
uit. Kunt u daar iets over zeggen?
Antwoord: U hebt gelijk, maar wat ik met de kinderen doe, dus de ademtherapie en de massage,
de kruisloop en minder suiker en meer zink, door al deze dingen kun je toch de medicijnen weer
afbouwen.Doordat de Ritalin ook veel zink bij je weghaalt, zit je wel in een negatieve spiraal.
Maar als je deze behandeling doet, merk je op een gegeven moment dat je met minder medicijnen
toe kan. Want elk medicijn is eigenlijk een soort gif voor je systeem.
Vraag 3: Is er een overeenkomst tussen de ziekte ME en ADHD?
Antwoord: ME is een ziekte waar ze niks voor kinnen vinden, medisch is er niks aantoonbaar,
toch behandel ik deze mensen met de massage. Want het autonome zenuwstelsel regelt echt alles
in je lichaam. Afweerstoffen, bijvoorbeeld als je griep hebt, het autonome zenuwstelsel zorgt
ervoor dat er antistoffen gemaakt worden. Het zorgt ervoor dat je nieren goed werken, je darmen,
je lever, je spieren, noem het allemaal maar op.Ook krijg ik veel mensen met Candida, en je
merkt dat als ze beter gaan eten, veel vitamines en ze zich gaan ontspannen, ook door de massage,
dat ze zich veel beter gaan voelen. Ik denk dat we veel te weinig aandacht hebben voor ons
lichaam, we onderschatten hoe belangrijk dit is. Het zou best kunnen dat er overeenkomst is
tussen ME en ADHD, want beide hebben ze last van een enorme rusteloosheid, en heel gespannen
spieren, koude handen en voeten. Ik denk dat de basis van alle klachten ligt in het autonome
zenuwstelsel.Want iedereen die hier komt heeft last van koude voeten, gespannen, last van de
rug, slechte ademhaling, niet goed functionerende darmen, vaak ziek eb er is geen arts die daar
naar kijkt.
Vraag 4: In welke voedingsproducten zit zink?
Antwoord: Zink zit in alle verse groenten en in fruit. Het zit ook in granen, maar alleen als
het van goede grond komt.Want wat blijkt, door uitputting van de grond zit er te weinig zink
in de bodem en dus zit er te weinig zink in de groente en fruit. Eigenlijk heeft iedereen dus
een zink tekort en dat zou in de vorm van een supplement aangevuld moeten worden. In biologische
groenten en fruit zit waarschijnlijk meer zink omdat er gebruik wordt gemaakt van echte mest in
plaats van kunstmest.
Vraag 5: Met welke massageolie werkt u?
Antwoord: Met massage olie van Weleda, en dan die met arnica erin, want hij is er ook zonder
arnica. Je koopt het bij een reformhuis.
Vraag 6: Weeën zijn heel belangrijk voor het autonome zenuwstelsel, hoe zit het dan met kinderen
die via en keizersnede geboren zijn?
Antwoord: Ja, dat klopt. Vaak hebben deze kinderen meer klachten. Of ze dan een grotere kans
hebben om ADHD te krijgen weet ik niet, waarschijnlijk wel. Ze hebben wel vaak concentratieproblemen,
en leren veel langzamer, en hun motoriek is ook vaak minder goed. Je kunt dit heel goed opvangen
door het kind veel aan te raken, en dan niet zachtjes aaien maar door stevig te wrijven. Ik doe dat
zelf ook bij baby`s, en ze vinden dat heerlijk.
Vraag 7: Hoe weet je nou of je kind ADHD heeft, of dat je kind "gewoon" druk is?
Antwoord: Je kunt dan ook nog verschil maken tussen een druk kind en een levendig kind. Want een
gezond kind is heel bewegelijk, en ons schoolsysteem is gewoon een ramp voor heel veel kinderen.
In een bankje zitten en dan ook nog stil zitten is heel moeilijk. Voor ons een uur duurt voor een
kind wel 3 uur. Want als jezelf 3 uren in een bankje stil moet zitten dan kun je wel ook gek worden.
Als je op je werk eens tussendoor koffie haalt of even je benen strekt, of je kletst even met een
collega, dat vinden we heel gewoon. Maar als een kind dat op school onder de les zou doen dan is
het ineens een hyperactief kind. Eigenlijk is ons onderwijssysteem een groot probleem, het is niet
echt kind vriendelijk.
Er is natuurlijk wel een verschil, want de kinderen die bij mij komen hebben allemaal dezelfde
klachten, namelijk: koude handen en voeten, zweetvoeten, gespannen spieren, ze ademen niet goed,
ze kunnen zich niet concentreren, ze luisteren niet, ze slapen slecht enz. Een goed gezond kind
heeft deze klachten niet. Je kunt deze klachten natuurlijk zelf gemakkelijk opsporen, als je
maar weet hoe. Je kunt een kind gemakkelijk controleren of hij/zij koude handen en/of voeten
heeft.Gisteren was er een meisje bij mij, die kon niet met haar buik ademhalen, terwijl haar
moeder op yoga zit. De moeder was heel verbaasd, had hier nog nooit bij stil gestaan, ze dacht
dat alleen volwassenen daar problemen mee hadden.
Je ziet het ook bij kinderen die op oudere leeftijd nog in hun bed plassen, ze kunnen niet een
van allen de buikademhaling, hebben allemaal lage rugklachten en koude handen en voeten. Na
soms 2 behandelingen is het over of een heel stuk beter, terwijl de ouders met het kind al
overal bij specialisten waren geweest.
Vraag 8: Kun je zomaar met Ritalin stoppen, of moet je het afbouwen?
Je kunt het beste afbouwen, maar soms kan het ook in èèn keer. Dat is per geval verschillend.
Als je het met behandelingen combineert kan het soms heel snel opknappen.
Als aanvulling wil ik nog iets zeggen over kleurentherapie. Ik werd een tijdje geleden opgebeld
door mensen die zich bezig houden met kleurentherapie, Ze behandelen daar elke dag 10 minuten
kinderen met een kleurenlamp. Ze hebben 40 verschillende kleuren, en elke kleur schijnt in
verbinding te staan met een deel van je hersenen. Ze hebben ontdekt dat de kleuren groen en
blauw een heel goed effect hebben bij deze kinderen.Er is een heel interessant boek hier over
en dat heet " Lieberman, kleur, geneeskunst van de toekomst" Want kleuren zijn ontzettend
belangrijk voor de hersenen en voor hyperactiviteit, en voor het autonome zenuwstelsel. In
een gevangenis hebben ze muren groen geverfd en de agressie is met 80% gedaald, dat had een
enorm effect. Ook in ziekenhuizen waar de muren en gordijnen groen zijn, genezen de mensen
10 tot 20 procent sneller. Het heeft een zeer rustgevend effect. Kleuren zijn dus heel erg
belangrijk.
Als afsluiting doet Dhr. Langedijk een ontspanningsoefening met ons.
Hier volgt nog een lijstje met boekjes die door Dhr. Pieter Langedijk zijn geschreven die ook
in verband met dit onderwerp gelezen kunnen worden:
- Faalangst
- In stress geboren
- Rechter- en linkerhersenhelft bij man en vrouw
- Het belang van strelen en masseren
- ADHD probleem of uitdaging
- Concentratie problemen bij kinderen
- Vitaliteit massages
Wilt u meer informatie over Dhr. Pieter Langedijk dan kunt u ook nog terecht op de website:
www.pieterlangedijk.nl
|